Zveřejněno dne 6. 10. 2021
RECENZE: Temné příběhy temného pána
Darth Vader – jméno stejně zlověstné jako slavné. Je to takřka čtyřicet pět let, co se objevil na plátnech kin a jeho sípání vyděsilo fanoušky po celém světě. Vader se zařadil mezi nejproslulejší fiktivní zloduchy a trůní zde po boku profesora Moriartyho, Saurona či Lorda Voldemorta. Právě o Dartu Vaderovi vypráví nový komiks Star Wars: Moře v plamenech – Pevnost Vader vydaný nakladatelstvím Egmont.

Moře v plamenech – Pevnost Vader obsahuje čtyři příběhy o lordu ze Sithu od autorů Charlese Soulea a Chucka Wendiga. Navazuje na předchozí komiks Vyvolený – Světlo pohasíná, ale jeho znalost není pro to, abyste si novinku užili, nezbytná. Délka i kvalita jednotlivých epizod je různá a mění se i jejich kresba.

Moře v plamenech zachycuje imperiální invazi na planetu Mon Cala, jejíž obyvatelé budou hrát později významnou roli v Alianci rebelů. Vader a jeho pomocníci se střetnou nejen s obránci planety využívajícími své spojení s mořem, ale i jedijským odpadlíkem, jenž se chová velice nepředvídatelně. Příběh má velmi líbivé ilustrace a jasnou zápletku, jíž však nechybí zvraty zabraňující nudě.

Invazi na Mon Calu řídí z oběžné dráhy Moff Tarkin – ten samý, který v původních Hvězdných válkách, dnes známých jako Nová naděje, velel Hvězdě smrti. V knize je významnou postavou i v dalších dvou příbězích – Technologická hrozba a Nebezpečné území. Oba jsou kratší a guvernér Tarkin a Darth Vader v nich platí za protivníky. První je spíše výplní, která nevyniká dějem ani jeho podáním, ale je zajímavých prequelem pro film Rogue One. Druhý posouvá laťku nevraživosti mezi předními imperiálními veliteli ještě výš. V Nebezpečném území guvernér Tarkin se skupinou lovců pořádá hon na tu nejnebezpečnější kořist ve vesmíru – na samotného Vadera. Jakkoliv vám to může přijít přitažené za vlasy, příběh dvou výjimečných mužů snažících se přechytračit jeden druhého je napínavý a na konci přidá i uvěřitelnou pointu.

Necelou polovinu knihy si uzurpuje závěrečné a stěžejní vyprávění Pevnost Vader. To v sobě snoubí hned několik příběhových linek – podíváme se i do minulosti a poznáme dávného sithského umělce Dartha Momina. Díky tomu se však děj tříští a nejednou působí nekonzistentně, jako by autor scénáře zoufale domýšlel, co připsat, aby splnil požadovaný rozsah. Tento nedostatek vyvažují vynikající ilustrace, spousta akce i připomenutí mnoha zásadních událostí z filmových Epizod I až III.

Moře v plamenech – Pevnost Vader je kvalitní rozšíření kanonické řady Star Wars prohlubující životní příběh Dartha Vadera. Nabízí nešablonovité vyprávění, nečekané zvraty a velmi povedenou grafickou podobu. Pro milovníky muže v černé helmě je to nejspíš ten nejlepší možný komiks.

Radovan Kolbaba
Článek otištěn v Kult 10/21

Jan Procházka
Kočár do Vídně
Národní divadlo Brno
Film Kočár do Vídně režiséra Karla Kachyni je dodnes považován za jeden z přelomů kinematografie šedesátých let, a to zejména díky originálnímu převedení stejnojmenné novely Jana Procházky a ojedinělé hudbě Jana Nováka. Komorní psychologické drama o strachu, nenávisti a lásce na konci druhé světové války zůstává i dnes univerzálním poselstvím o relativizaci základních lidských hodnot.