Zveřejněno dne 8. 4. 2021
RECENZE: Zprávy z rozděleného světa
Angličan Paul Greengrass proslul především akčními filmy, v nichž kladl důraz na převahu maximálně několikavteřinových záběrů. V dobrodružstvích Jasona Bournea nebo Letu číslo 93 přikoval diváky do sedaček a předkládal jim jednu žánrovou atrakci za druhou. Westernové Zprávy ze světa představují dosavadní završení „umírněnější“ polohy jeho tvorby.

Že Greengrass dokáže vyprávět i jinak než za pomoci frenetického střihu dokázal nejpozději v minulém dramatu na motivy nejznámějšího norského teroristického činu 22. července. Zprávy ze světa jsou trpělivější i díky na první pohled „neškodnému“ tématu. Válečný veterán (Tom Hanks) se ujme osiřelé dívky vychované indiány (dvanáctiletá Němka Helena Zengel) a vezme ji na cestu, během níž předčítá většinově negramotným Američanům noviny a na jejímž konci má být návrat dítěte k příbuzným.

Děje se tak formou klasického road movie. Duo hlavních hrdinů po překování počáteční vzájemné nedůvěry navštěvuje různá města, řeší různé problémy, čelí různým nástrahám. I na pár přestřelek dojde, ale čekat opulentní kovbojku by bylo nepochopením toho, co chce autor svým snímkem říct. Ukazuje kontinent krátce po skončení americké občanské války, a aniž by kladl velký důraz na dobové rasové i jiné předsudky, daří se mu ukázat, jak snadné občas může být překonat zdánlivě nepřekročitelné propasti.

Několikrát se uchýlí k narativním zkratkám, které filmu zbytečně ubírají na působivosti, a ve srovnání s revizionistickými westerny typu nedávné První krávy jsou Zprávy ze světa přece jen příliš ploché. Minimálně v rámci žánru přesto letos moc lepších filmů neuvidíme.

IMDb 68 %
ČSFD 67 %
Kult 75 %

Zprávy ze světa
Paul Greengrass
Premiéra na VOD 10. února 2021

Článek otištěn v Kult 04/21

Hlava medúzy (DVD)
Česká televize
Sehraný tým brněnské mordparty v čele s cílevědomou, precizní i intuitivní šéfkou Karin, její pravou rukou, pragmatickým kriminalistou Davidem, a dalšími zkušenými kolegy, vyšetřuje vraždy spáchané v jihomoravské metropoli a jejím okolí. Během pátrání kriminalisté rozplétají složité případy inspirované skutečnými zločiny, odhalují křivdy i tajemství minulosti.