Druhý celovečerní film australského herce a režiséra Simona Stonea s názvem Vykopávky, adaptující úspěšný román Johna Prestona, lze velice snadno odsoudit jako snůšku dlouhé řady floskulí. Nebylo by to ovšem tak úplně spravedlivé.
Příběh vycházející ze skutečných událostí v podobě archeologického nálezu známého pohřebního místa ze 7. století v britském Suffolku se odehrává takříkajíc vpředvečer druhé světové války. Automaticky dojímavých sekvencí a narativních aspektů obsahuje i nad rámec blížící se katastrofy určitě více, než by bylo záhodno.
Nemoc hlavní hrdinky, chlapec hledající otcovskou figuru, zneuznaný odborník cele ponořený do náročné práce, k nimž se později přidá sexuálně i citově strádající mladá žena, nebo napůl skrytá homosexualita jejího manžela. Množinu podobně schematických indicií by v rámci jednoho – ani ne dvouhodinového – filmu neukočírovali ani mnohem zkušenější autoři.
Vykopávky si přesto šanci od necynických diváků zaslouží. Doposud nepříliš známému kameramanovi Miku Eleymu (Výhybkáři, Vzpomínky na Itálii) se daří prostřednictvím trpělivého snímání anglického venkova evokovat danou dobu a vykreslit atmosféru, v níž ani všudypřítomné srdceryvné proslovy o pomíjivosti, smrti a nejisté budoucnosti nepůsobí nesnesitelně.
Tvůrci nezřídka pracují s nesouladem mezi obrazem a zvukem, kdy postavy hovoří tak trochu mimo vlastní dění, což společně s akcentováním myšlenky (ne)zastavitelnosti plynoucího času připomene poslední filmy Terrence Malicka. Přímé srovnávání by v tomto směru bylo k Vykopávkám příliš shovívavé. Jako nenáročný snímek zpracovávající dostatečně neotřelé nosné téma však fungují více než dobře.
Hodnocení:
IMDb 72 %
ČSFD 74 %
Kult 70 %
Vykopávky
Simon Stone
Premiéra na VOD 29. ledna 2021
www.netflix.com