Druhá kniha mladého brněnského spisovatele a copywritera Roberta Macků Hédonista rozehrává tajuplný příběh o pobláznění jednou zvláštní dívkou. Hlavní hrdina Aureola (nebo také Plamen) potkává Meluzínu, která ho dovede na tajnou sadomasochistickou akci Zření.
Kniha je rozdělena na tři oddíly, ale v podstatě mohou být pouze dva – v první části Meluzína zmizí a ve druhé ji hlavní hrdina zoufale hledá. Během pátrání se dozvídá více nejen o dívce a dalších postavách v jejím i svém životě, ale především o sobě samotném.
Jednoduchý chronologický děj je protkán mnoha úvahami nad nejrůznějšími abstraktními pojmy (strach, moc, osamělost, společnost nebo utrpení). V textu se objevují odkazy na řadu uměleckých děl, od komerčních filmů a seriálů po klasické knihy. Jejich znalost není nutná pro pochopení příběhu, fanoušky ale jejich přítomnost přinejmenším potěší.
Z jazykového hlediska je zajímavý výběr jmen. Postavy, které mají obvyklá kalendářní jména, by se daly vyjmenovat na prstech jedné ruky. Ostatní jsou definovány svým nejvýraznějším charakterovým rysem. Jací lidé by tedy mohli být Všudebyl, Pohostinný, Vyvolávač nebo Hendikepovaný?
Hédonistu sice vydalo nakladatelství Pointa, které není klasickou vydavatelskou platformou – dalo by se přirovnat ke Startovači –, na textu samotném to ovšem nepoznáte. Gramatické chyby ani překlepy se tu téměř nevyskytují, knize byla věnována náležitá péče.
V anotaci stojí, že hédonismus je pro své představitele směrem vyzdvihujícím slast jako hlavní motor lidského jednání. Jestli je čtení tohoto románu slastným zážitkem, musí čtenář posoudit sám, jisté však je, že o sebepoznání v něm nebude nouze.
Hédonista
Robert Macků
Pointa, 2020