Zveřejněno dne 9. 1. 2021
RECENZE: Je nový Fincher černobílý?
Jeden z nejvýraznějších filmových režisérů posledních let David Fincher se rozhodl uvést svůj nový celovečerní film Mank pod hlavičkou Netflixu. Zařadil se tak po bok například Martina Scorseseho (Irčan) nebo Alfonsa Cuaróna (Roma), kteří rovněž dali z různých důvodů šanci televizním obrazovkám. Dobře udělal(i)?

U Finchera se nejedná o zase tak velké překvapení. S danou VOD platformou totiž spolupracoval už na seriálech Domek z karet a MINDHUNTER: Lovci myšlenek, přičemž oba slavily zasloužený úspěch. Jenže zatímco první nabízel sarkastický vhled do nejvyšších pater americké politiky a druhý oživil některé z nejslavnějších sériových vrahů historie, Mank stojí na vějičce o poznání skromnější. Vypráví totiž příběh řadovými diváky ne až tak známého scenáristy Hermana Jacoba Mankiewicze, zaměřený především na dobu, kdy psal „nejlepší film všech dob“, Občana Kanea (1941).

Mankiewicz – v podobě, kterou mu vtiskl scénář Jacka Finchera, režisérova v roce 2003 zemřelého otce – je černou ovcí prvních dekád takzvaného klasického Hollywoodu, intelektuálně zručným alkoholikem, který si nebere servítky ani před největšími hlavouny tehdejšího studiového systému, obdivovaným i trpěným bonvivánem. V podání Garyho Oldmana má potenciál zaujmout i tu část obecenstva, které se při představě sledování dvouhodinového černobílého film otevírají ústa zíváním.

Fincher se ve svém jedenáctém filmu rozhodl dobu, o níž tentokrát točí, evokovat i za použití dalších „archaických“ technických prostředků. Také v jiných ohledech pustil do světa svůj zatím dost možná nejméně přístupný snímek. Nemálo jeho fanoušků hovoří o zklamání. Jejich smůla.

IMDb 72 %
ČSFD 69 %
Kult 80 %

Mank
David Fincher
Premiéra 4. prosince 2020

Článek otištěn v Kult 01/21

Christine Brandová
Slepec
Kalibr
Jeho svět je tma. Je slepý. Ale uslyšel výkřik – a jeho smysly ho dosud nikdy nezklamaly. Právě s tou ženou telefonoval, když náhle vykřikla a vzápětí se spojení přerušilo. Někdo té ženě ublížil. Nathaniel je si tím naprosto jistý. Je jediný svědek, ale nikdo mu nevěří. Neexistují důkazy ani stopa. Nathaniel se spolu s kamarádkou, novinářkou Millou, vydá hledat pravdu, přičemž netuší, že zrovna on může být pro tu neznámou jedinou šancí k záchraně…