Zveřejněno dne 9. 11. 2020
RECENZE: Márty? S ním to byla jedna velká party!
Kdo to ví, je smutný. A kdo není smutný, tak to ještě neví. Martin Havelka nás po souboji s těžkou nemocí opustil 2. října 2020. Zavzpomínejte si spolu s námi na brněnského divadelního barda, jehož domovskou scénu bylo primárně Městské divadlo Brno a vzdejme tak hold jeho památce.

Z číšníka hercem
Martin Havelka se narodil v Karlových Varech. Jeho profesní kroky však kupodivu nevedly k divadlu, nýbrž do restaurace, kde jako vyučený číšník zamýšlel obsluhovat hosty. Ale to by nebyl Márty, kdyby se už tehdy u něj nezačal projevovat jeho obrovský dar bavit lidi. Nejprve ho oslovili z Divadla Husa na Provázku. Diváci ho tam mohli obdivovat ve hrách jako Svět snů, Katynka z Heilbronnu, Rozvzpomínání či Shakespearománie. Od roku 1999 se Havelka přestěhoval na Lidickou do Městského divadla Brno.

Ďábel jako vyšitý
Vybavuji si to, jako by to bylo sotva včera. V roce 2010 jedu s plným autobusem směrem ze znojemského gymnázia do Brna na svůj úplně první muzikál. Čarodějky z Eastwicku slibovaly pekelnou show. Havelkův Darryl van Horn mě uchvátil na první pohled. Jestli je toto muzikál, tak jich musím vidět víc, mnohem víc! To jsem si tehdy říkala. Myslím, že Martin Havelka byl jedním z faktorů, proč započala moje láska k divadlu a psaní o něm. Co si budeme povídat, jeho charisma mě uhranulo na první pohled. Dámy, přiznejte se, která z vás do něj byla alespoň někdy platonicky zamilovaná?

Každé hře dodával Havelka neobyčejné kouzlo. Jeho osobitý Truffaldino ve Sluhovi dvou pánů zaujal i porotu cen Thálie, takže si Martin vysloužil nominaci v oboru činohra. Mně konkrétně utkvěl v paměti například jako sadistický zubař v muzikálu Kvítek z horroru či jeho excelentní Mortimer v Jezinkách a bezinkách. Nesmím zapomenout na Mary Poppins (kterou jsem viděla bez nadsázky nejméně 50x!). Jeho tatínek pan Banks patříval k Vánocům více než k Silvestru Mrazík.

Uměl krotit i „zlé ženy“
Na jeho počest a k uctění jeho památky uvolnilo Městské divadlo Brno ze svého archivu Shakespearovo Zkrocení zlé ženy. Havelka v této hře představuje Petruccia, který si divokou Kateřinu přehazuje na záda, jako by byla lehká jako pírko. Radka Coufalová coby Kateřina nachází v Havelkovi skvělého manžela, který vzpurnou Kateřinu udolává vskutku mistrovskou metodou. Pro samou lásku a úctu k ní jí nedovolí sebelepšího jídla pojíst či oka zamhouřit. Ani šaty na míru ušité se podle něj pro tak uctivou dámu nehodí, pro jeho poklad nejdražší to jsou pouhé kusy hadru. Jak bylo Havelkovým zvykem, nejde ho na jevišti přehlédnout ani přeslechnout. Zároveň nikdy nebyl solitérem, vždycky tam byl pro ostatní. Pro své kolegy… ale hlavně pro diváky! Rozdal by jim i svou duši.

Pro mě bude navždy tím Mártym, který mi za mých gymnaziálních let na děkovačce na jevišti plném herců a s vyprodanou hudební scénou za zády při předávání dárku dal snad 10 pus. Byl to prostě on, herec, borec, šampión!

Pocta Martinu Havelkovi (* 10. 7. 1958 – † 2. 10. 2020)
Zkrocení zlé ženy na MdB.tv (Youtube)

Redakce
Článek otištěn v Kult 11/20

Jo Nesbø
Království
Kniha Zlín
Jo Nesbo přichází s další očekávanou novinkou jménem Království. Do zapadlé vsi v norských horách se z ciziny vrací Carl Opgard a přiváží s sebou návrh na výstavbu luxusního wellness hotelu. Jeho bratr Roy se těší, že v malém hospodářství, bude konečně živěji. Jenže Carl s sebou přináší také velké problémy a spoléhá na to, že starší sourozenec je za něj vyřeší.