Zveřejněno dne 19. 9. 2020
RECENZE: Jak se žilo u Schneiderů
Román Mazl tov belgické novinářky Margot Vanderstraetenové otevírá téma, kterého je v českém literárním prostředí stále pomálu – téma cizích kultur, které jsou běžnému smrtelníkovi nepřístupné, zároveň ale pro většinovou společnost nepředstavují vážnější hrozbu. Autobiograficky laděná kniha je navíc o to cennější, že je vyprávěná pohledem z vnitřku i vnějšku zároveň.

Ateistická, byť katolicky vychovaná hlavní hrdinka (autorka Margot) se dostává jako vychovatelka do rodiny Schneiderů, antverpských ortodoxních židů, a po celou dobu si svou „nevíru“ zachovává. Před čtenářem se tak otevírá řada otázek – proč právě ona? Jak do takové společnosti zapadne? Jak to změní ji a jak to změní je? A co vlastně znamená mazl tov?

Kniha s podtitulem Má léta u ortodoxní židovské rodiny není typickým románem, spíše skládankou jednotlivých příhod, které dohromady dávají poměrně ucelený pohled na fungování jedné netradiční rodiny. Protože autorce nechybí smysl pro humor ani nadhled, stejně jako odvaha k přiznání toho špatného, těžkého a bolestného, čtenář nemá pocit, že je mu za každou cenu vštěpována bezbřehá tolerance. Ve spoustě situací totiž může najít odraz vlastního života i bez náboženského kontextu.

Skvělý překlad Radky Smejkalové si poradil se všemi záludnostmi specifického židovského jazyka (včetně sem tam vložených vět ve francouzštině, nizozemštině a němčině) a předložil srozumitelnou a čtivou formou dojemný příběh o hledání porozumění za zdánlivě nepříznivých okolností. Ocení ho každý čtenář s otevřenou myslí a hlavně s otevřeným srdcem.

Místo závěru si dovoluji citovat nejsilnější pasáž knihy, úryvek z rozhovoru mezi panem Schneiderem a hlavní hrdinkou o tom, proč nikdy nemluví o holokaustu: „Jsou dva druhy smutku, to si pamatujte. Jeden z nich snese, když ho dráždíte. Ale ten druhý je tak obrovský, že se mu musíte vyhýbat, a to i ve zdánlivě nevinných otázkách.“ Více motivace k přečtení knihy jistě není potřeba.

P.S. Mazl tov je v hebrejštině něco jako gratulace a vyjádření potěšení nad šťastnou událostí.
Mazl tov. Má léta u ortodoxní židovské rodiny
Margot Vanderstraetenová
Garamond, 2020

Článek otištěn v Kult 09/20

Harlan Coben
Cizinec
Kalibr
Nejskandálnější thriller světového bestselleristy Harlana Cobena o tom, jak se mohou dobře míněné lži v nepravých rukou změnit ve smrtící pasti. Cizinec se vynoří odnikud – možná v baru, možná na parkovišti, možná v supermarketu. Nikdo ho nezná. Nikomu není jasné, proč to dělá. Ale informace, které má, se nedají popřít. Zašeptá vám do ucha pár slov, rozmetá jimi váš svět na kousky a zmizí. Adam Price to právě zažil – ideální manželství, dva skvělí synové, velký dům, výborná práce…