Divadla

Zveřejněno dne 18. 6. 2020
RECENZE: Jak najít univerzální reklamní slogan?
Nový produkt se bude prodávat na celém světě. Šéf od vás chce, abyste na něj vymysleli takzvaný "univerzál" neboli univerzální reklamní slogan. Ten prý zaručí nevídaný zájem zákazníků. Přesně tento zdánlivě neřešitelný úkol dostává marketingový mág Martin Urman. Mysteriózní thriller spisovatele Miloše Urbana Santiniho jazyk převádí na divadelní prkna v české premiéře Městské divadlo Brno.



A kde byste tak hledali inspiraci ke sloganu, který by všem vyrazil dech? Hlavní hrdina svoji múzu nahání v kostelech, konkrétně ve stavbách barokního architekta Jana Blažeje Santiniho. Ani milostná rovina nezůstává v ději opomenuta, ale vše se rozehrává na místech, jako jsou Křtiny či Rajhrad. 

Dušana Vitázka v ústřední roli na jevišti Činoherní scény vidíte každou chvíli. Obligátní otázkou tedy zůstává: Okouká se, nebo neokouká? Stano Slovák vkládá do Vitázka důvěru a ten na oplátku poskytuje hře pevnou oporu, kterou nedokáže zbourat místy plytký příběh. Ten připočtěme na vrub předlohy, nikoli coby pochybení režijního provedení. Menší rolí Romana Ropse se v souboru MdB představuje posila v podobě Petra Halberstadta. Jeho projev se zdá být opatrnější. Přece jen Městské není Mahenka, takže Halberstadt zatím odhaduje tu pravou míru a zapadává do party. 

Možná jsou akční a mysteriózní scény tlačeny trochu na sílu, ale o to přirozeněji vyznívají ty humorné. Prohlídka zámku je tak hyperrealistická, že máte pocit, jako byste se s návleky na botách šoupali po zámeckých podlahách. Pokud vám už teď hlodá v hlavě myšlenka, jaký že je univerzální slogan, který umí prodat cokoliv na světě, pak odpověď je až proklatě jednoduchá. Jak říká i Tolstoj: "Sice se většinou učíme spíš mluvit, někdy je ale cennější vědět, kdy a jak mlčet."

Santiniho jazyk
Městské divadlo Brno
Psáno z reprízy 10. března 2020
www.mdb.cz

Klára Tesařová
Článek otištěn v Kult 06/20
 Přidejte k článku první komentář >> 


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+