Zveřejněno dne 13. 3. 2020
RECENZE: Třpytivý návod, jak se (ne)zaseknout v minulosti
Představte si, že jste mladík jménem Nick Carraway. Přijíždíte do New Yorku vydělat nějaké ty peníze. A celou dobu se na něj koukáte. Na jeho přepychový dům, kde se pořádají honosné a extravagantně šílené večírky. Tento příběh je o Gastbym, muži s velkým odhodláním. Nejslavnější román Francise Scotta Fitzgeralda ožívá na divadelních prknech díky studentům absolvujícího ročníku činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU.

A proč že byl Gastby tak odhodlaný? No přeci kvůli Daisy – Nickově vzdálené sestřenici. Mezi Gastbym a jí zahořel silný plamen lásky, který však záhy uhasil rozdílný sociální a ekonomický status obou milenců. Když se Gastby svojí vůlí a vytrvalostí konečně stává opravdu velkým, má jeho milovaná už jiného manžela a s ním malou dceru. Neztrácí však naději. Všem okolo něj je přitom jasné, proč se nevyplácí utápět se a hnípat v minulosti…

I když je divadelní adaptace oproti filmovému zpracování v hlavní roli s Leonardem DiCapriem ochuzená například o válečný aspekt odloučení Gatsbyho a Daisy, je příběh v režii Jiřího Lišky srozumitelný rovněž těm, kteří se s daným tématem a námětem setkávají úplně poprvé. Vypravěče Nicka se chopil s veškerou vervou Johny Horák, z něhož sálá energie. Někdy se mu však zápal pro roli vymyká kontrole, což se ale poddá s dalšími reprízami. Gatsby Radka Melši působí místy až moc odtažitě, díky čemuž si k němu nemusí úplně všichni v hledišti vytvořit takový vztah, aby na ně konec zapůsobil kýženým dojmem.

Vezmeme-li v potaz, že se jedná o absolventské představení činoherců, ukazuje se Velký Gastby jako překvapivě roztančený a pohybový kousek. Však se také uvádí na Orlí, nikoliv v tradičním a intimnějším Studiu Marta. Chytlavým hudebním podkresem odvádí dvojice Diana Demescová a Jáchym Šíma, "vypůjčená" z Ateliéru muzikálového herectví od Sylvy Talpové, skvělou práci. Například velmi inovativním, vynalézavým, a hlavně precizním vykreslením automobilů pomocí živých těl získávají pozitivní odezvu z řad diváků v hledišti.

Pokud byste šli orlí "študáky" jen porovnat s filmem, budou to mít "Jamáci" oproti snímku velmi těžké. Skvěle zakomponovaná alegorie s blyštící se koulí vám však dá jasně pocítit, jak je důležité se v životě dívat okolo sebe. Není zas až tak špatné, pokud máte nějaký cíl a tvrdě na sobě makáte. Když ale nedokážete vystoupit z minulosti a na své cestě za snem vnímat okolí, je vám vaše cílevědomost platná asi jako mrtvému zimník.

Velký Gatsby
Divadlo na Orlí
Psáno z reprízy 10. února 2020

Článek otištěn v Kult 03/20

Pavel Gejdoš
Věže České republiky
Plot
Po publikaci Rozhledny, která zmapovala stavby postavené cíleně pro turisty za účelem výhledu, přichází kniha věnovaná věžím, tedy budovám, které vznikaly za jinými účely – jako okrasa, dominanta, průmyslová stavba, ukázka stavebního mistrovství či pragmaticky jako místo, odkud hlásný či ponocný z nadhledu hlídal město. Pavel Gejdoš, spoluzakladatel Klubu přátel rozhleden, pečlivě vybral 405 nejzajímavějších, nejkrásnějších a nejdostupnějších věží u nás. Jeho knihu můžete brát jako encyklopedický přehled, ale také jako vybídnutí k procházce historií či malebnou krajinou naší země.