Zveřejněno dne 19. 2. 2020
RECENZE: Když se srazí dvě částice
V Ženevě je pod zemí obrovský tunel – urychlovač částic. V něm vědci posílají základní částice hmoty proti sobě a sledují, co se stane. Někteří tvrdí, že se díky jednomu obrovskému "BUM" může zrodit i černá díra, která by teoreticky spolkla celou Zemi jako svačinu. A jak vznikne taková singularita v jednom velkoměstě při lampionovém průvodu na oslavy sv. Martina, se dozvíte v inscenaci Létající dítě v Buranteatru.

Drží v ruce malé autíčko, které našel před kostelem. Žena s modrou upnutou sukní, jeho máma, pokukuje po cizím muži v padnoucím obleku, který jí vzápětí pomáhá s lampiónem i druhým potomkem během průvodu. Tisíce světel ve velkém hadu se vydává skrz město, zatímco jeho táta spěchá na přednášku vědkyně zkoumající amazonské deštné pralesy. Jak jen ho okouzlila. Nově vyzvednuté auto, černý kolos bez světel se neslyšně řítí městem. A najednou se na zvonici objevuje dítě. Tvrdí, že tam přilétlo.

Důraz se klade na opakování a přenášení se napříč příběhy, které se odehrávají pod zemí, na ní, ale i nad ní. Šestice herců – 3 muži, 3 ženy – a jeden silný příběh zaručují spolu s režijním vedením Mikuláše Týce thrillerovou až mystickou atmosféru. Na druhou stranu nechybí ani odlehčující pasáže – přestávka herců přímo před diváky nebo zdařilé improvizace v případě "odbourání se".

Srážka dvou částic často dá vzniknout novým objevům. Riskovali byste ji ale, kdybyste měli tušení, že po ní zůstane prázdné nekonečné místo v duších a životech lidí, složených a rozložených z těch nejmenších kousků hmoty? Co jednou do černé díry spadne, už se z ní nikdy nedostane!

Létající dítě
Buranteatr
Psáno z reprízy 12. ledna 2020

Článek otištěn v Kult 02/20

Lionel Duroy
Zima mužů
Volvox Globator
V dokumentárním románu francouzský spisovatel Lionel Duroy vypráví příběh svého alter ega, spisovatele Marka a jeho cesty do Srbska a do Republiky srbské v Bosně a Hercegovině. Snaží se pochopit, proč se dcera generála Mladiće, velitele srbských sil při obléhání Sarajeva, obviněného z genocidy, střelila do hlavy oblíbeným otcovým revolverem. V horách nad Sarajevem se setkává s neméně chladným přijetím a podezřívavostí, kontrastujícími se srdečnou a otevřenou povahou Srbů, jak ji popisují turistické bedekry. Popisuje setkání a rozhovory s muži, kteří měli něco společného s armádou generála Mladiće. Dnes se s tím snaží nějak žít. Bývalí důstojníci nepopírají, že se dopustili nejstrašnějších zločinů proti svým bývalým muslimským a chorvatským sousedům, ale věří, že jednali v sebeobraně. Aby se ospravedlnili, vyprávějí Marcovi příběh o jejich válce. Marc je nesoudí - poslouchá.