Filmy

Zveřejněno dne 8. 2. 2020
RECENZE: Hrdina, který bydlí s maminkou
Letos devadesátiletá hollywoodská legenda Clint Eastwood točí v posledních mnoha letech téměř výhradně filmy na základě scénářů vycházejících z reálných událostí. Zaměřuje se buďto na známé osobnosti (Bird, J. Edgar, Americký sniper) nebo významné události, přibližované skrze osudy řadových občanů (Výměna, Paříž 15:17, Sully: Zázrak na řece Hudson). Nejnovější Richard Jewell spadá spíše do druhé kategorie.



Výchozím bodem filmového příběhu se tentokrát stává atentát, k němuž skutečně došlo na letních olympijských hrách v Atlantě v roce 1996. Stovky, možná tisíce životů tehdy zachránil právě Richard Jewell, morbidně obézní řadový člen ochranky. Pod tlakem mediálního honu za senzací a kvůli zaslepenosti některých agentů FBI se z hrdiny vzápětí stane hlavní podezřelý, jehož život se navzdory absenci jakýchkoli přímých důkazů rázem obrátí vzhůru nohama, a to v mnohem horším slova smyslu, než to zpočátku vypadalo.

Hodně blízko tak má Richard Jewell hlavně k Sullymu Sullenbergerovi ze zmíněného Zázraku na řece Hudson. Tento letecký pilot totiž málem přijde o všechno jen kvůli tomu, že si „dovolil“ zachránit více než 150 pasažérů jedním nepovoleným manévrem. Sully a Richard toho však jinak mají společného pramálo. Zatímco u prvně jmenovaného (ztvárněného hvězdným Tomem Hanksem) není o jeho morálním kreditu třeba pochybovat, Jewell (hraje ho doposud málo známý Paul Walter Hauser) má do typického strážce pořádku hodně daleko.

Docela rád si přivlastňuje služební hodnosti, na něž oficiálně nemá nárok, stále žije pod jednou střechou s matkou a ve společnosti působí i kvůli své tělesné konstituci viditelně neohrabaně. Výmluvná je v tomto směru například scéna, v níž naskládá na postel všechny zbraně, které doma přechovává – jedná se o arzenál, jehož součástí jsou i těžké útočné pušky nebo (nefunkční) granát. Byť je od počátku jasné, že Richard nemá smrtící výbuch v olympijské vesnici na svědomí, o člověka, který se by se mohl stát plakátovým vzorem pro ostatní členy společnosti, se rovněž nejedná.

Ačkoli ho tak celá řada diváků dodnes vnímá, světonázor Clinta Eastwooda už dávno nereprezentuje dávný akční hrdina Drsný Harry, který nejdřív střílel a až pak se (někdy a se sebezapřením) ptal. Nejpozději od doby válečných Vlajek našich otců nebo sebereflexivního Gran Torina se jeho kdysi bytostně konzervativní pohled na svět hodně vyvíjí. Richard Jewell – ať už máme na mysli film nebo jeho hlavního hrdinu – pokračuje v linii Eastwoodova ambivalentního čtení současnosti i nedávné historie, které má ambici oslovit publikum z různých stran politicko-společenského spektra.

Richard Jewell
Clint Eastwood
Premiéra 16. ledna 2020
www.vertical-ent.cz

Ivo Michalík
Článek otištěn v Kult 02/20
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Volker Kutscher
Lunapark
MOBA
Berlín 1934: Pod železničním mostem je nalezen mrtvý příslušník SA. Na zdi nad ním se skví komunistické heslo. Tajná státní policie vychází z politicky motivované vraždy, ale komisař Gereon Rath se rozhodně vést vyšetřování jiným směrem. Když je nalezen další ubitý příslušník SA, vypadá to podle všeho na čin sériového vraha. Během vyšetřování začíná být politická situace stále výbušnější a tlak na komisaře roste: SA se zmocní jeho ženy a on sám dostává jednoznačnou objednávku vraždy.
Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2020 Radek Holík
Google+