Zveřejněno dne 12. 2. 2020
RECENZE: Smutná historie jednoho vztahu
Literárními cenami ověnčený brněnský rodák Jan Němec vydal v uplynulém roce novou, v pořadí čtvrtou knihu. Po básnické sbírce z roku 2007 a sbírce povídek z roku 2009 následoval v roce 2013 vynikající životopisný román Dějiny světla, pojednávající o slavném českém fotografovi Františku Drtikolovi.

Dějinami světla se Němec zapsal do širšího čtenářského povědomí a posbíral za ně několik literárních ocenění a nominací. Na šest let se odmlčel a nyní přichází s druhým románem, věnovaným věčné studnici umělecké inspirace – mezilidským vztahům.

Možnosti milostného románu jsou hlubokou, detailní, otevřenou a nemilosrdnou vztahovou analýzou. Spisovatelé se obvykle všelijak vykrucují, když dojde na otázku, nakolik jejich díla nesou autobiografické prvky. Jan Němec se toho nebojí. Od začátku deklaruje, že román je pouze a jedině o něm samém. Nebo se o tom alespoň sebe i ostatní snaží přesvědčit.

Fabule je jednoduchá. Dá se shrnout jako začátek, prostředek a konec vztahu protagonisty (Jana Němce) a jeho dívky, v knize nazvané Nina. Vůči autorovi by to ale nebylo poctivé. Možnosti milostného románu jsou mnohem víc než jen popisem jedné lásky.

Kniha nevyniká příběhem, ale v první řadě způsobem, jakým je napsána – svěže, text nikde nezadrhává, byť má občas propady, podobně jako samotné milostné vzplanutí hlavních postav, na rozdíl od něj ale vždy chytí druhý dech. Vyprávění není chronologické, přesto se v něm čtenář neztratí, protože autor má výstavbu a kompozici textu ve všech svých knihách perfektně zvládnutou.

S postavami nebude mít zvláště generace mileniálů žádný problém se ztotožnit. Redaktor Jan píše, jeho práce je poměrně stabilní, a je to tudíž on, kdo vydělává na živobytí páru. Nina se oproti němu více hledá. Ovlivňuje ji svět sociálních sítí, zkouší být modelkou či barmankou, do toho by potřebovala vystudovat. Autor na svých postavách dokazuje, že je skvělým pozorovatelem okolního světa a dokáže trefně reflektovat, jakým problémům jsou dnešní vztahy nuceny čelit.

Mimořádně povedená kniha je zabalena do jednoduché obálky. Je na ní jediný objekt, tvořený navzájem se překrývajícími různobarevnými kruhy. Prozrazují děj i konec příběhu. Ač má milostný vztah všechny barvy duhy, černá nakonec převáží. Pozornému čtenáři také jistě neunikne, že podtržená písmena v názvu knihy dávají dohromady slovo NINO. Není právě toto zoufalé zvolání poslední tečkou za vybudovaným a následně rozpadlým vztahem?

Možnosti milostného románu
Jan Němec
Host, 2019

Článek otištěn v Kult 02/20

Louisa May Alcottová
Malé ženy
Ikar
Romantická Meg, nezkrotná Jo, nenápadná Beth a rozmazlená Amy. Čtyři sestry, které musejí čelit stesku po tatínkovi, který bojuje v občanské válce, chudobě či vážné nemoci, ale hlavně svým vlastním ambicím, tužbám a malým nectnostem. Čtyři dívčí hrdinky, jež postupně dospívají, zakládají vlastní rodiny a poznávají velké lásky, velké smutky, všední strasti i nevšední krásy života. To jsou proslulé Malé ženy, které se již po generace zapisují do srdcí stále nových čtenářů nejen v Americe, kde si získaly status rodinné klasiky a věčného bestselleru. Malé ženy přinášíme českých čtenářům v kompletní nezkrácené podobě včetně druhého dílu, jenž sleduje další osudy sester Marchových.