Zveřejněno dne 14. 1. 2020
RECENZE: O Havlovi bez Havla
Václav Havel je osobností, jejíž myšlenky z módy hned tak nevyjdou. Ať už patříme k jeho odpůrcům, nebo obdivovatelům, jedno mu upřít nemůžeme - Česká republika neměla nikdy tak skvělou pověst v zahraničí jako právě v době jeho "prezidentování".

Dokládá to i nová publikace z produkce nakladatelství Host, shromažďující rozhovory s americkými diplomaty, politiky a dalšími postavami veřejného života, kteří se s prvním porevolučním československým prezidentem osobně potkali. Zabývá se obrazem, jaký zanechal Havel v Americe.

A že je z čeho vybírat. O svých názorech a zkušenostech vyprávějí například bývalý prezident USA Bill Clinton, bývalá ministryně americká zahraničí Madeleine Albrightová, zpěvačka Suzanne Vega nebo historik Timothy Snyder. Rozhovory se zaoceánskými intelektuály vedly především skotská historička Rosamund Johnston a redaktorka Českého rozhlasu Lenka Kabrhelová. Mezi tazateli je ale také bývalý velvyslanec v ČR Craig Stapleton nebo reportér České televize Martin Řezníček. Výsledkem jejich práce je poměrně útlá kniha, představující důležitý příspěvek do diskuse o Havlově odkazu. Může se zdát poněkud jednostranně zaměřená – všech devět zpovídaných osobností si Václava Havla váží a chová k němu úctu i osm let po jeho smrti. Téma by si možná zasloužilo o něco větší prostor, aby mohly zaznít i méně oslavné a pochvalné názory. Přispělo by to k lepší vyváženosti publikace.

Celkově je Havel v Americe vnímán jako prototyp "from zero to hero", po politické stránce jako strůjce demokracie ve střední Evropě. Doma ale není nikdo prorokem a při čtení tak vyvstává otázka, zda si náhodou našeho prvního polistopadového demokratického prezidenta cizinci neváží více než my Češi.

Havel v Americe. Rozhovory s americkými intelektuály, politiky a vědci
Rosamund Johnston, Lenka Kabrhelová
Host, 2019

Článek otištěn v Kult 01/20

David Böhm, Ondřej Buddeus
Hlava v hlavě
Labyrint
Druhé, větší a chytřejší vydání. Nevšední publikace, první česká hlavopedie, určená především pro dětského čtenáře, jemuž má originální a hravou vizuální formou pomoci pochopit základní skutečnosti týkající se hlavy, mozku a jeho fungování. Výsledkem je vizuálně nápaditá a poetická kniha, spojující humor, zábavu i poučení, v níž na všetečné dětské otázky odpovídají nejen neurolog, boxer či detektiv. Hlava v hlavě získala Magnesii Literu jako nejlepší kniha roku pro děti, Zlatou stuhu České sekce IBBY pro výtvarný počin roku a první místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha.