Zveřejněno dne 17. 11. 2019
RECENZE: Karlovarský kanibalismus
Listopadový čas je pochmurný sám o sobě, v tomto období se nabízí četba spíše něčeho klidnějšího a veselejšího. Koho ale chladné počasí nechává chladným, ten se může pustit do temné novinky Miloše Urbana KAR.

Kniha splňuje základní požadavky běžného čtenáře - je to detektivka, napsal ji známý český autor (pro ty, kdo to rádi lokálně), má pozoruhodnou obálku a snesitelný rozsah 350 stran. Se vším ostatním už to tak přímočaré není.

KAR je do jisté míry návratem k "černým románům" s autobiografickými prvky, jež autorovi získaly popularitu. Hlavní hrdina, spisovatel Julián Uřídil, je proslulý texty s popisy hrůzných vražd. Právě proto obdrží od starého známého požadavek, aby se podílel na vyšetřování kanibalských zločinů v Karlových Varech (policie je, jako v detektivkách obvykle, bezradná nebo neschopná, případně obojí zároveň). Tím se roztáčí koloběh událostí, za jejichž spád, syrovost a atmosféričnost by se nemusel stydět ani Dan Brown. Dokonce jsou popsány podobně úsporným jazykem.

Román se dá interpretačně uchopit také jako Urbanovo vyznání (nutno podotknout, že hluboce negativních) pocitů vůči Karlovým Varům. Strávil zde své dospívání, na které dle vlastních slov nevzpomíná rád. S městem, které je podle něj v rozkladu, se tak vypořádává částečně i prostřednictvím KARu. Nicméně bylo by chybou považovat tuto knihu jen za hořkou zpověď. Na prvním místě stojí detektivka, která je pouze ukotvena v místě, ke kterému má autor rozporuplný vztah. To se v textu zákonitě projevuje, ale poselství knihy na tom nestojí.

KAR se čte lehce i těžce, balancuje na hraně kýče, přesto je v něm poetika Urbanových raných textů snadno rozpoznatelná. Doporučeno těm, kteří nemají (nebo i mají) rádi Karlovy Vary, a hlavně těm, kteří raději než žebírko či stehýnko pořádnou lidskou flákotu.

KAR
Miloš Urban
Argo, 2019

Článek otištěn v Kult 11/19

Bogdan Trojak
Safíroví ledňáčci a Glutaman
Baobab
Partu Safírových ledňáčků tvoří Vojta Kolanda s jedním okem zeleným a druhým modrým, zavalitý vynálezce Denis Ovesný a neuvěřitelně mrštný Loan Bach. Všichni z Rohanska, přístavní čtvrti s velkou tržnicí plnou tajemných vůní a obchodníků, na něž začíná tlačit rozpínající se obchod, který vlastní neproniknutelný a zlověstný G. Ti tři se náhodou zmocní tajného deníku kapitána jedné zvláštní říční lodi. Spolu s malou Justýnkou a jejím bratrem Kajetánem se vydají po stopě podivných a ne zrovna etických objevů jistého šíleného vědce. Čeká je pátrání se spoustou překvapení, objev podivných stvoření, let rotundou, ale také souboje s trojkou drsných záškodníků a nakonec i střetnutí s tajemným… s kým vlastně?