Zveřejněno dne 3. 9. 2019
RECENZE: Band, který neexistuje
Představte si, že byste byli jediní na světě, kdo si pamatuje určitou historickou událost. Ne proto, že byste byli starší než všichni ostatní, ale protože každý kromě vás záhadným způsobem ze dne na den zapomněl. A právě to se stalo mladému hrdinovi britského snímku Yesterday, Jacku Malikovi. Neúspěšný muzikant se totiž po silniční nehodě probudí do světa, který nezná Beatles.

Zdá se to na první pohled absurdní, ale tato zápletka rozehrává balík komických situací, z nichž tvůrci snímku dokážou šikovně těžit. Jako když se hlavní hrdina marně snaží poprvé vystřihnout před svou rodinou legendární Let It Be a nikdo kolem něj až k uzoufání nechápe velikost oné chvíle.

Samozřejmě nelze od filmu, jako je Yesterday, očekávat o moc víc než oddechovou podívanou. Vše se odehrává v rovině nadsázky, přičemž romantická milostná linka je poněkud prvoplánová. Ovšem i takový prvek fantastična, jenž je založený na celosvětovém blackoutu, může poskytnout určitou katarzi: to když si Jack uvědomí, že vytoužený úspěch a sláva nezaručují štěstí, právě naopak. Může se to jevit banální a skrz naskrz ohrané, avšak Yesterday to dokáže sdělit po svém, originálně a přesvědčivě.

Zdařilý je také výběr hlavního představitele - v titulní roli se objevil neokoukaný britský herec indického původu (a hlavně zjevu) Himesh Patel, který svému smolaři Jackovi propůjčil sympatickou ryzost. No a samosebou tu po jeho boku excelují písně legendární liverpoolské čtyřky, která ve skutečnosti naštěstí existovala. Anebo bylo všechno ještě úplně jinak...?

Yesterday
Danny Boyle
Česká premiéra 27. června 2019

Článek otištěn v Kult 09/19
René Nekuda
Kreativní zápisník
Nakladatelství U veverky
Jestliže připustíte myšlenku, že kreativita je něco jako myšlenkový sval, který se dá cvičit, pak jste právě objevili skvělého trenéra! Tento zápisník je velice zábavný společník, jenž umí hravou formou rozvíjet kreativitu, uchovávat nejlepší nápady, rozšiřovat slovní zásobu, odkrývat hluboká tajemství a bojovat s tzv. tvůrčím blokem. Kreativní zápisník je šest let praxe českého lektora tvůrčího psaní Reného Nekudy vměstnaných do více než stovky netradičních a bohatě ilustrovaných cvičení, kde jediným správným řešením jste vy sami.