Zveřejněno dne 7. 9. 2019
RECENZE: Rekonstrukce života a smrti
Romány pražské prozaičky Viktorie Hanišové jsou těžkým čtením. Debutovala Anežkou o adopci romské holčičky nevyrovnanou matkou, pokračovala úspěšnou Houbařkou, poznamenanou sexuálním zneužíváním v dětství, a nyní volnou trilogii završuje Rekonstrukce, která otevírá téma nejtěžší – vraždu dítěte. Ani zde ale pro Hanišovou není nejdůležitější čin samotný, nýbrž jeho dopad na ostatní postavy.

Ústřední postavou je 19letá Eliška, které se před 10 lety obrátil život naruby. Jednoho dne totiž našla svou matku a mladšího bratra mrtvé. Časem zjišťuje, že matka nejprve svého syna uškrtila šňůrou od vysavače a potom spáchala sebevraždu. Kvůli péče neschopnému otci je Eliška svěřena tetě, která o ni jako jediná z celého příbuzenstva projeví zájem (podobnost s Hanou Aleny Mornštajnové čistě náhodná). Prázdné, byť materiálně zajištěné dospívání hrdinka tráví v ústraní, s výjimkou kamarádky Romany a přítele Davida, se kterým sama nakonec má dítě. Nejen kvůli vlastnímu synovi se Eliška snaží s tragickou událostí, která jí zničila dětství, vyrovnat pátráním na vlastní pěst. Podaří se jí dobrat pravdy?

Slovo rekonstrukce v názvu má dvojí význam. Napovídá nejenom profesní zaměření hlavní hrdinky, jímž jsou přestavby starých hospodářských budov, ale především je metaforou její posedlosti – snahou pochopit čin matky skrze rekonstrukci dávných událostí.

Nepochybně se zde autorka pokusila o husarský kousek – svižným jazykem přiblížit temné téma, aniž by sklouzla k patosu či naopak zlehčování a povrchnosti. A nutno podotknout, že se jí to podařilo znamenitě. Rekonstrukci ocení každý čtenář, který se nebojí skrze knihu dotknout ani toho nejhoršího v člověku. Nic totiž nemusí být na první pohled tak černobílé, jak se zprvu zdá. Rekonstrukce staré smrti vždycky neznamená nový život.

Rekonstrukce
Viktorie Hanišová
Host, 2019

Článek otištěn v Kult 09/19
René Nekuda
Kreativní zápisník
Nakladatelství U veverky
Jestliže připustíte myšlenku, že kreativita je něco jako myšlenkový sval, který se dá cvičit, pak jste právě objevili skvělého trenéra! Tento zápisník je velice zábavný společník, jenž umí hravou formou rozvíjet kreativitu, uchovávat nejlepší nápady, rozšiřovat slovní zásobu, odkrývat hluboká tajemství a bojovat s tzv. tvůrčím blokem. Kreativní zápisník je šest let praxe českého lektora tvůrčího psaní Reného Nekudy vměstnaných do více než stovky netradičních a bohatě ilustrovaných cvičení, kde jediným správným řešením jste vy sami.