Zveřejněno dne 4. 7. 2019
RECENZE: Jizvám se směje, kdo nepocítil rány
Dva znepřátelené rody. Dva milenci. Pod dvojicí věží brněnského Petrova. U Petra a Pavla se scházejí nejen zamilované páry, ale odehrává se tam o letošním létě tragický příběh Romea a Julie, který pod širým nebem na Biskupském dvoře představuje Městské divadlo Brno.

Jeden ze skvostů Shakespearova pera se vrací do Městského divadla po dvaceti letech. Za režisérský pult tentokrát usedá Stano Slovák, který je na Biskupáku jako doma. S vážnějším tématem se mu daří popasovat zejména díky zachování renesančních reálií, promyšleným výběrem hereckého obsazení i použitím brilantního překladu Jiřího Joska.

Hlavní představitelé se zdají být u klasiky klasik zcela zásadní, protože příběh každý zná. Unikátem se ukazuje věk Romea i Julie. Jinde je úplně běžné obsazovat dospělé umělce, ale Tomáš Dalecký i Esther Mertová právem realisticky vyzařují mladickost. Přirozenější a intenzivnější emoce proudily směrem k divákům od Daleckého, ale i Mertová si po pár reprízách svůj projev jistě více zautomatizuje.

Dvě busty hlav v nadživotních velikostech povznášejí Milfajtovu scénu na jinou úroveň. I když jsou venku těžší podmínky než v interiéru, práce s prostorem je hravá. Kostýmy Kučerovic dua přehledně, ale přitom nenápadně barevně odlišují Monteky a Kapulety. Šermířské scény nezaostávají za těmi romantickými a tragickými díky Juráskově technické přípravě.

Romeo a Julie při západu slunce a pod hvězdami skýtají jedinečný zážitek. Hře prospívá skvělý překlad, který jde hercům přes rty s nečekanou lehkostí. Zatímco hlediště přemýšlí nad tím, jak mohou předsudky a nedorozumění zacloumat s lidskými osudy, já mimochodem doporučuji s sebou přibalit také repelent proti nenechavému hmyzu.

Romeo a Julie
Psáno z představení 14. června 2019

Článek otištěn v Kult 07/19

Brian W. Kernighan
Jak porozumět digitálnímu světu. Vše, co potřebujeme vědět o internetu, bezpečnosti a soukromí
Argo, Dokořán
Počítače jsou všude a nejsou to jen nám důvěrně známé notebooky, tablety nebo chytré telefony. Většina je pro nás neviditelná – ovládají například domácí spotřebiče, automobily, lékařské přístroje, dopravní nebo třeba zbraňové systémy. Miliony počítačů denně tiše shromažďují, sdílejí a někdy nechávají unikat obrovská množství dat týkajících se našich osob. Vlády a firmy prostřednictvím počítačů monitorují stále více z toho, co děláme. Sociální sítě a zadavatelé reklam o nás vědí mnohem více, než by nám bylo milé, a využívají přitom informací, které jim sami předáváme. Chápeme skutečně moc počítačů v našem světě? Kanadský programátor a informatik Brian Kernighan nám touto knihou předkládá základní poznatky o tom, jak funguje počítačový hardware, software a sítě, a seznamuje nás s riziky, které počítače představují pro naše soukromí a bezpečnost.