Zveřejněno dne 22. 6. 2019
RECENZE: Kdo nefandí, není Čech
Všichni sportovní fanoušci pozor! Na Špilberku byla zahájena hlavní výstava letošního roku, která se věnuje právě sportu. Ostatně každý, kdo hrad někdy navštívil, jistě potvrdí, že již zdolání špilberského kopce představuje určitý sportovní výkon. Patrně tedy nemůže být pro prezentaci dějin brněnského sportu symboličtějšího místa.

Hlavním cílem výstavy je poukázat na to, jaké špičkové sportovce Brno naší zemi (potažmo světu, nebuďme zbytečně skromní) dalo a co vše se tu od 19. století urodilo – jak jednotlivé talenty, tak nejrůznější sportovní spolky, kluby a závody. Paleta je to opravdu rozmanitá. Brno totiž není jen hokejová Kometa či fotbalová Zbrojovka. Málokdo ví, že kdysi dávno zde kvetl například šerm!

Historie brněnského sportu se tu pojednává skutečně od plenek, počínaje prvními průkopníky nahastrošenými v tehdy užívaných sportovních úborech, s navoskovanými kníry od ucha k uchu. Výstava je atraktivní zejména tím, že se jejím tvůrcům podařilo nashromáždit skutečně úctyhodné množství artefaktů z osobního vlastnictví samotných sportovců. Nejde zdaleka jen o medaile, jimž je věnovaná závěrečná část, pojatá jako síň slávy. Uvidíte i samotné sportovní náčiní či vybavení slavných sportovců jako třeba oštěp Dany Zátopkové nebo věci, která měla na olympiádě v Sydney Šárka Kašpárková.

Vlivem záplavy předmětů někdy chvíli trvá, než se zorientujete a vůbec pochopíte, co je co. Je tedy dobré vyhradit si na návštěvu dostatek času, hodina rozhodně nestačí. Přijďte si připomenout legendy, jako jsou sestry Machatovy, Věra Růžičková či Vlastimil Bubník, čekají tu na vás až do konce roku.

Branky body Brno
Hrad Špilberk
16. května – 31. prosince 2019

Článek otištěn v Kult 06/19

Jiří Fuchs
V myšlenkovém světě Tomáše Halíka. Od modernismu k neomarxismu
Academia Bohemica
Od sametové revoluce je Tomáš Halík stálicí naší veřejné scény. Muž mnoha profesí a zájmů, plodný autor; téměř barokně-renesanční osobnost. Pro mnohé autorita ve věcech křesťanského života. Donedávna měl obdiv široké veřejnosti. Dnes se, aspoň u nás karta trochu obrací. Tato kniha chce ukázat, že přitom nemusí jít jen o hru osudu a vrtkavost lidské přízně. Odhaluje, že stupňující se radikalita Halíkova politického aktivismu i jeho experimenty v životě víry vyplývají z myšlenkového rámce, v němž Halík nahlíží svět. Předložený text tedy nabízí čtenáři jasnější představu o tom, jak silně se filosofické přesvědčení promítá do praktických oblastí života.