Zveřejněno dne 21. 4. 2019
RECENZE: Střílečka po česku
"Pic, pic, pic, pic! A není..." Kdyby jen šlo zneškodnit zlo tak snadno... Teroristka je v kontextu současné české produkce pozoruhodně svěží snímek, který se výrazně vyjímá mezi vším, co jsme zvyklí v kinech v posledních letech vídat.

Jednoznačný přínos představuje již obsazení Ivy Janžurové do titulní role. Ta si na podobně velkou úlohu ve filmu dlouho počkala a tato jí byla navíc psána přímo na tělo. Excelují ovšem také ostatní herci, mile překvapují dokonce i ti "okoukaní", jako jsou Pavel Liška nebo Taťána Vilhelmová.

Počáteční pomalý rozběh dává o to větší spád poslední části, kdy dojde se vší vervou na věc. Zastřelí, nebo nezastřelí? Jak už to u českých snímků bývá, jde o komedii dost hořkou, u které je čistý happyend prakticky vyloučen. Pro klasického diváka, který se v kině rád od plic zasměje, skýtá snímek spoustu vděčných momentů, v rovině komedie funguje opravdu spolehlivě.

Velmi neotřele vyznívají nejrůznější odkazy na westerny a další kultovní střílečky, za všechny jmenujme například skvělou stylizující hudbu. Na druhou stranu, vezmeme-li věci skutečně do důsledku, pak stojí za úvahu, zda Teroristka pod rouškou odlehčené komedie nebezpečně nebanalizuje násilí. On by totiž jeden mohl lehce (a rád) zapomenout, že povodí Berounky není coloradský kaňon...

Je vlastně morálně v pořádku popadat se u něčeho takového za břicho? O tom by se daly vést nekonečné debaty. Spokojme se s tím, že záleží v první řadě na tom, v jaké rovině Teroristku chceme číst. Z hlediska filmového zážitku a originality jde o nadprůměr.

Teroristka
Radek Bajgar
Premiéra 4. dubna 2019

Článek otištěn v Kult 05/19

Jordan B. Peterson
12 pravidel pro život. Protilátka proti chaosu
Co by měl znát každý člověk v moderním světě? ptá se renomovaný psycholog Jordan B. Peterson a jeho odpověď v sobě jedinečně propojuje odvěké pravdy a ohromující objevy nejsoučasnějšího vědeckého výzkumu. Dokáže být vtipný, překvapivý a vždy objevný. Vysvětluje nám, proč nebránit dětem v nebezpečných kouscích na skateboardu, jak hrozný osud čeká člověka, který příliš rychle kritizuje, je pomstychtivý, nenávistný a arogantní; a proč bychom měli pohladit každou kočku, kterou potkáme na ulici. Peterson rozebírá (sebe)kázeň a svobodu, dobrodružství a zodpovědnost, smysl života i víru v Boha; dospívá k 12 navenek jednoduchým poučkám, za nimiž se skrývají hluboké poznatky a dalekosáhlá poučení o tom, jak vést správný život. Rozbíjí otřepané poučky týkající se vědy, víry a lidské přirozenosti a proměňuje a povznáší mysl i ducha svých čtenářů.