Zveřejněno dne 23. 2. 2019
RECENZE: Mír, sex a Bůh
Užívej si života, dokud můžeš, a prociť každý den, jako by byl tvůj poslední. Jsi na tomto světě totiž jen v pouhopouhém pronájmu a nikdy nevíš, kdy ti vyprší nájemní smlouva. Přesně tohle je hlavní motto muzikálu Rent, který od listopadu minulého roku uvádí Městské divadlo Brno na činoherní scéně.

Kultovní dílo, ověnčené dokonce Pulitzerovou cenou, patří k nejdéle reprízovaným titulům vůbec a uvádí se po celém světě. Do Brna doputovalo uhrančivé rockové představení až po úspěšné premiéře ve slovinské Lublani. Tam si režisér Stanislav Moša spolu s realizačním týmem vyzkoušel, dá se říci nanečisto, jak produkce ikonického Rentu funguje. Od podzimu 2018 má i brněnské divadelní publikum tu čest být součástí legendy.

Pokud očekáváte od návštěvy Rentu jednoduchý a lehce pochopitelný děj, budete zřejmě zaskočeni. Ano, nalezneme zde základní linku 90. let na newyorském Manhattanu, kdy se značně rozrůstá nákaza AIDS, a to i v pronajatém bytě, který obývá začínající režisér Mark Kohen, další bohémové a lidé z atypických sociálních skupin. Postupně však zjišťujeme, že vlastně nejde ani tak o děj, ve kterém se mnoho lidí stejně lehce ztratí, jako o atmosféru. Jestliže na tento fakt přistoupíte a vezmete ho za svůj, ušetříte si zbytečně nepříjemné pocity.

Myšlenku umístit rockovou operu na komorní menší scénu hodnotím veskrze pozitivně. Bez pochyby se daří naplňovat režisérský záměr bližšího a tím pádem intenzivnějšího kontaktu s herci, který funguje i díky orchestru, jenž je umístěný nad hlavami herců i diváků. Na druhou stranu některá pěvecká čísla nevyznívají tak dobře, jak by mohla na velkém a lépe ozvučeném jevišti. Občas také zamrzí špatná srozumitelnost zejména ženských pěveckých partů, zanikajících v intenzivně nastaveném zvukovém doprovodu.

Aby se role transsexuála nebo třeba lesbičky nezvrhly do afektovaných karikatur, potřebujete vyspělé a silné herecké osobnosti. Je tedy přirozené, že vyniká Aleš Slanina coby Angel i Hana Holišová v roli Maureen. Kristian Pekar jako Roger Davis podává tak citlivý a vyspělý výkon, že občas svojí zářivostí přesvítí i ústřední postavu Marka Kohena, kterou má na starost Daniel Rymeš. Tom Collins Igora Ondříčka zaujme po pěvecké stránce, kde dostal za poslední dobu největší příležitost.

Zdá se, že být HIV pozitivní je konec světa a že drogy představují jediné schůdné východisko, jak se dostat "ze srabu" všedních dní, kdy si nemáte pomalu ani čím zatopit a hrozí, že za nedlouho skončíte na ulici. Důležité je ale mít stále na paměti, že rok má přesně 525 600 minut. Změřit se dají na počet západů Slunce, vypitých šálků kávy... Ale úplně nejlépe plynou s čím jiným než láskou.

Rent

Článek otištěn v Kult 02/19

Jacob Field
Funguje kapitalismus?
Universum
Kapitalismus je ekonomický systém, jehož hlavním cílem je zisk. Nejrůznější zboží a služby jsou produkovány, aby se vydělaly peníze. Definice je stručná a jasná. Ale nabízí se zásadní otázka: Funguje to?