Zveřejněno dne 1. 1. 2019
RECENZE: Šíma hraje vysoko
Do Brna dorazila výstava roku! Alespoň to tak vypadalo při vernisáži v Místodržitelském paláci. Dav návštěvníků jej zaplnil téměř po střechu, tištěný program mizel rychlostí blesku. Kdo si vysloužil takovou pozornost?

Josef Šíma (1891-1971) byl český malíř, jenž spojil život především s Paříží. Na vlast nezanevřel, skrze spolek Devětsil se stal důležitou spojnicí české a francouzské avantgardy, inspiroval se rodnou krajinou a ilustroval české knihy. Jeho dalšími zdroji byly surrealismus a symbolismus. Vůbec poprvé jsou v Česku vystavovány jeho rané práce, s akcentem na působení v pařížské skupině Vysoká hra, jejíž jméno si kurátoři vypůjčili do názvu výstavy.

Nejpodmanivější jsou Šímovy obrazy vytvořené právě v rámci této skupiny. Její členové prosluli odmítáním důrazu na rozum, nestačila jim obyčejná realita, toužili se dostat za její hranice všemožnými prostředky, od meditace přes okultismus. Šíma pod tímto vlivem prakticky opustil technickou preciznost a soustředil se na abstrakci.

Výstava je skvěle koncipovaná. Nejprve provede umělcovými drobnými kresbami, portréty blízkých a ilustrovanými básněmi, následně nabere dramatičnost v části věnované Vysoké hře, aby nakonec vyústila do dlouhé chodby plné barevných snových krajin. Náročný divák si najde své, ať už je milovníkem čistých křehkých linií či hutných těžkých tahů štětcem. Všichni pak jistě ocení absolutně neprvoplánový podtón prostupující celé Šímovo dílo. Výsledná malba pro něj není cílem, nýbrž prostředkem.

Vzhledem k jeho fascinaci přírodou a symboly vyzařuje každý obraz zvláštní melancholii. Voda není jen místem dovádění, ale skrývá též temné hlubiny, mraky vrhají nejen chladivý, ale i zlověstný stín. Není to výstava pro každého. Neslouží k zaplnění nudného deštivého odpoledne, nemůžete na ni zabloudit po cestě z kavárny. Návštěvník musí mít otevřenou mysl i srdce a chtít poznávat nové rozměry života, aby dokázal pochytit alespoň část z toho, co se mu malíř snaží sdělit. Když se mu to podaří, odchází změněn a obohacen. A to ani nemusí praktikovat kabalu.

Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře
Místodržitelský palác
26. října 2018 - 24. února 2019

Článek otištěn v Kult 01/19

Xiao Hong
Dětská nevěsta
Verzone
Antologie šesti povídek od čínské spisovatelky Xiao Hong (1911–1942) zahrnuje šest delších i kratších próz, ve kterých autorka se šokující přímočarostí popisuje brutalitu venkovského života na čínském severovýchodě, šikanu v internátní škole nebo prospěchářství sobeckého intelektuála. Zahrnuté povídky patří k jejím nejznámějším a byly vybrány tak, aby postihly autorčin tvůrčí růst a zrání. Pro její „nevyhovující“ postoje dlouho nemohly texty Xiao Hong v Číně vycházet, avšak dnes je řazena k nejvýznamnějším autorům své doby a moderní čínské literatury vůbec. Její dílo bylo přeloženo do mnoha jazyků, česky vychází poprvé.