Výstavy

Zveřejněno dne 7. 12. 2018
Nová výstava v Industře
Od 6. prosince 2018 do 10. ledna 2019 probíhá v brněnské Industra Art Gallery v Masné 9 výstava Lucie Gašparovičové (SK) a Jána Gašparoviče (SK) s hostem Ramonem Fellerem (CH). Nese název Náhoda a samočinnost :: apo tychés, to automaton.


Dílo Jána Gašparoviče částečně vzniklo během jeho umělecké rezidence v kulturním prostoru PRAHA a na výstavě kurátorsky spolupracuje členka sdružení 4AM/Fórum pro architekturu a média Barbora Šedivá (SK/CZ).

Výstava představí způsob jejich myšlení o prostoru a fyzikální podstatě dějů, kterými se ve své tvorbě dlouhodobě  zabývají. Jako umělce je zajímají i otázky soudobé filozofie, související s životem v tzv. post-digitální době, a ptají se po podstatě hodnoty věcí nebo pravdivosti výroků a událostí.

I když díla, nebo jejich koncepty, tvoří umělci samostatně, díky přirozené tematické blízkosti rozehrají ve výstavě dialog o fyzikálních procesech a podstatě přírodních dějů, pohybu, seismologii nebo entropii. Specifičnost prostor brněnské Industra Art Gallery nabádá k velkorysým řešením a dává možnost rozvíjet jejich inklinaci k site-specific projektům. Jejich díla tu pak budou reagovat nejen na místo, ale zásadní proměnnou bude i čas, během kterého brněnská výstava proběhne.

Ján Gašparovič (*1981) ve své práci systematicky zkoumá zvuk, světlo, prostor a různé biologické, chemické nebo fyzikální procesy. "Používam pájkovačky, šošovky, meracie prístroje, zvukovú aparatúru, termo-kameru. Zaujímajú ma chemické a fyzikálne pokusy, rozkladanie a skladanie svetla, priestorové vzťahy, hluk a zvuk, analógový prístup. Na začiatku sú pokusy, testy, výskum - na konci objekty a (vizuálne) správy o ich vykonaní a fungovaní, ktoré si môžete nielen pozrieť, ale najmä vyskúšať."

Lucie Gašparovičová (*1984) se ve své tvorbě zaměřuje na každodenní jevy, čas, tíhu, hmotu, objem, prostor a místo. "Sústreďujem sa na situácie, prostredia, ktoré sa na základe ich všednosti môžu stávať zdánlivo neviditeľné. Vďaka spojeniu môjho remeselno-materiálového školenia a konceptuálneho prístupu k tvorbe vznikajú diela, ktoré sú schopné komunikovať "všednosť" každodennosti s divákom, upriamovať na ňu pozornosť, sústredene na ideovo-vizuálnu podstatu. Pracujem so subjektívnym autorským prístupom, ale pre exaktnosť a autentickosť výstupov nadväzujem spoluprácu s vedeckými inštitúciami - ako napríklad s fyzikálnym ústavom SAV, Slovenským Hydrometeorologickým ústavom."

Ramon Feller (*1988) ukončil uměleckou školu v Bernu, v současnosti pokračuje na studiích v Basileji. Zúčastnil se mnoha skupinových výstav, několikrát vystavoval i sólově. Je dvojnásobným laureátem ceny Kiefera Hablitzela pro švýcarské umělce do 30 let. Zajímá se o procesy a časové závislosti mezi systémy, jeho praxi ohraničují pojmy jako vzpomínka, zkušenost, konstrukce a výběr. Hlavním je pro něj technický aspekt – digitální i analogový a zásadní vliv na jeho tvorbu má i polemika s programováním a elektrotechnikou.

Náhoda a samočinnost :: apo tychés, to automaton
Industra Art Gallery
6. prosince 2018 do 10. ledna 2019
https://industra.space/


Redakce
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Xiao Hong
Dětská nevěsta
Verzone
Antologie šesti povídek od čínské spisovatelky Xiao Hong (1911–1942) zahrnuje šest delších i kratších próz, ve kterých autorka se šokující přímočarostí popisuje brutalitu venkovského života na čínském severovýchodě, šikanu v internátní škole nebo prospěchářství sobeckého intelektuála. Zahrnuté povídky patří k jejím nejznámějším a byly vybrány tak, aby postihly autorčin tvůrčí růst a zrání. Pro její „nevyhovující“ postoje dlouho nemohly texty Xiao Hong v Číně vycházet, avšak dnes je řazena k nejvýznamnějším autorům své doby a moderní čínské literatury vůbec. Její dílo bylo přeloženo do mnoha jazyků, česky vychází poprvé.
Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2019 Radek Holík
Google+