Zveřejněno dne 2. 12. 2018
RECENZE: Velmi křehké stavy
Film Chvilky není pro každého. Na jednu stranu sice nastavuje zrcadlo těm nejvšednějším situacím, které v životě všichni zažíváme, na druhou ovšem může mnohé akci navyklé diváky odradit svou zdrženlivou civilností.

Hlavní hrdinka Anežka obědvá s babičkou, navštěvuje svoji psychicky labilní matku, s otcem jede do lesa pro dřevo, potají se setkává se svým ženatým milencem. Každé z těchto setkání je samo o sobě banální. Co však již tak banální není, je skutečnost, že dívka žijící zdánlivě obyčejný život ve skutečnosti neobyčejně trpí. Žádný z jejích nejbližších si však jejího smutku není vědom, což nastoluje otázku, proč vlastně Anežka jedná tak, jak jedná. A jak by se vlastně měla zachovat? S každým dalším setkáním jako by se propadala ještě hlouběji do své bezradnosti.

Chvilky jsou v současné české produkci mimořádné tím, že se vzdávají jakéhokoliv hodnocení, vše nechávají na divákovi. Závěr nepřináší žádnou odpověď na Anežčiny problémy, vůbec celý snímek je záměrně nastaven tak, že nic nevysvětluje, nikomu nic "neservíruje". Druh diváckého prožitku a jeho intenzita tu zcela stojí a padá s jeho osobní zkušeností. S tím souvisí také to, že kromě několika kratších pasáží, v nichž hlavní hrdinka hraje na housle, zde nezaznívá žádná hudba, která by navodila "vhodné" emoce.

Zdůrazněme, že jde o celovečerní prvotinu režisérky a scenáristky Beaty Parkanové, která tak hned napoprvé dokázala odvážně vykročit svým vlastním směrem. Její do značné míry autobiografický film je nesmírně křehký a slovy těžko popsatelný. Tak jako sám život.

Chvilky
Beata Parkanová
Premiéra 22. listopadu 2018

Článek otištěn v Kult 12/18

Petr Klíma
Luštěninová kuchařka se spoustou zeleniny
SmartPress
Neházejte hrách na stěnu. Uvařte z něj skvělou večeři! S novou knihou Petra Klímy objevíte kouzlo moderní veganské kuchyně. A protože zásadní součást zdravého jídelníčku představují bílkoviny, je věnována luštěninám jako jejich kvalitnímu rostlinnému zdroji. Jak ale luštěniny skutečně zařadit do domácího vaření? Jak je správně připravovat, klíčit, fermentovat, skladovat? Co všechno se z nich dá vyčarovat a jaké druhy se na co hodí nejlépe? A hlavně, jak si na nich i s dětmi pochutnat a nikdy se u toho nenudit? Kniha obsahuje téměř 80 skvělých receptů plných „zelených bílkovin“ (saláty a pomazánky – klíčené luštěniny – polévky – hlavní jídla – laskominy a sladká jídla).