Zveřejněno dne 6. 12. 2018
RECENZE: Dům krásy a neštěstí
Sychravé počasí dámy přímo vybízí k tomu, aby na chvíli zapomněly na shon kolem Vánoc a svěřily svá unavená těla do péče některého z kosmetických salonů. Do Domu krásy Melby Escobarové by ale nejspíš hned tak nevkročily.

Příběh spojující v sobě prvky společenského románu a thrilleru je výjimečný v tom, že ukazuje bogotskou společnost ne z pohledu mocných drogových kartelů, jak je v literatuře jihoamerického kontinentu běžné, ale soustřeďuje se na ty, které tito zločinci ovlivňují nejvíce - lidi na okraji společnosti, v tomto případě ženy, bojující zuby nehty o své právo na život. Ženy podváděné, znásilňované a ponižované. Podobnou nešťastnicí je i hlavní hrdinka Karen. Je přijata jako kosmetička do salonu Dům krásy a usilovnou prací se snaží zajistit pohodlnou budoucnost sobě i svému malému synkovi. Jenže od chvíle, kdy je zavražděna jedna z jejích zákaznic, nabere její život tragický spád, který skončí až na dně, ze kterého není návratu.

Dalším přitažlivým faktem je způsob vypravování. Příběh je nahlížen z různých úhlů, přičemž pohled jedné postavy není zdaleka limitován jednou kapitolou. Různě se mísí, ich forma přechází do er formy a naopak. Mnohdy čtenář až zpětně postřehne, že se na konci kapitoly dívá na příběh jinýma očima než na jejím začátku. Textu je možno vytknout jistou zmatečnost, zprvu není snadné se v událostech a postavách zorientovat. Dá se na to ale snadno zvyknout, román totiž dokáže udržet čtenářovu pozornost, aniž by to ubíralo na čtivosti a přístupnosti.

Pokud vás zajímá téma kolumbijské kultury a temné ženské duše, pokud oceníte nezvyklou formu vyprávění a netrváte na překvapivém závěru s happy endem, je Dům krásy právě tou knihou, kterou byste si měli přečíst.

Dům krásy
Melba Escobarová de Nogales
Host, 2018

Jiří Fuchs
V myšlenkovém světě Tomáše Halíka. Od modernismu k neomarxismu
Academia Bohemica
Od sametové revoluce je Tomáš Halík stálicí naší veřejné scény. Muž mnoha profesí a zájmů, plodný autor; téměř barokně-renesanční osobnost. Pro mnohé autorita ve věcech křesťanského života. Donedávna měl obdiv široké veřejnosti. Dnes se, aspoň u nás karta trochu obrací. Tato kniha chce ukázat, že přitom nemusí jít jen o hru osudu a vrtkavost lidské přízně. Odhaluje, že stupňující se radikalita Halíkova politického aktivismu i jeho experimenty v životě víry vyplývají z myšlenkového rámce, v němž Halík nahlíží svět. Předložený text tedy nabízí čtenáři jasnější představu o tom, jak silně se filosofické přesvědčení promítá do praktických oblastí života.