Zveřejněno dne 26. 10. 2018
RECENZE: Opojná epopej
Chcete poznat dva světy Alfonse Muchy? Až do konce letošního roku trvá jedinečná příležitost spatřit v Brně na vlastní oči jeho proslulé dílo, monumentální Slovanskou epopej, a to navíc ve spojení s oním "druhým světem", který zde představuje autorova plakátová tvorba.

Nejde jen o ty nejznámější se Sarah Bernhardt. Podstatná část plakátů pochází ze sbírky bývalého tenisového reprezentanta Ivana Lendla a jedná se o opravdu zevrubnou kolekci více než stovky děl. Naopak Slovanská epopej je na výstavišti přítomna pouze svou polovinou - devíti obrazy, zatímco druhá se právě souběžně vystavuje v pražském Obecním domě. I tak však jde o úctyhodnou sérii pláten o velikosti až 8x6 metrů, přičemž nikterak nepřekvapí, že autor na celém cyklu pracoval téměř patnáct let.

Dnes se nás už obyčejně nezmocňuje vlastenecký zápal, jenž rozechvíval Muchovy současníky, když si pohledem na mistrovo dílo připomněli velkolepou slovanskou minulost. Ani tak ale Epopej neztratila nic ze své působivosti. Velkorysé prostory pavilonu H se navíc jeví jako vhodné místo, které zážitek z gigantických obrazů dokáže ještě umocnit. Nejsou zde okna a každé plátno je efektně nasvíceno reflektory. Doprovodné texty zážitek neruší, protože jsou k dispozici v brožuře, kterou každý dostane při vstupu, anebo si je může poslechnout jako audio prostřednictvím aplikace ve svém telefonu.

Ti zvídavější mohou kromě samotných děl zhlédnout ještě dva doprovodné dokumentární filmy o vzniku Epopeje i sbírky plakátů. Možná je ale lepší nechat na sebe jen tak působit díla sama a nechat se tak přetáhnout do jejich světů.

Alfons Mucha: Dva světy
BVV
26. května - 31. prosince 2018

Článek otištěn v Kult 10/18

Jan Sojka
Učitel je ve třídě sám
Artes Liberales
Próza Učitel je ve třídě sám nepřináší zážitky ze školních lavic, jak bychom se mohli domnívat, nahlíží naopak na středoškolský svět z opačné strany: čtenáři se dostane jedinečná příležitost vidět vše očima učitele, a to od žáků přes kolegy a nadřízené až k zakořeněné byrokracii a nesmyslnosti mnohých inovací. Tato ojedinělá kniha odvážně (mnohdy s jiskřivým humorem) pootevírá dvířka do zákulisí, kam se žák ani rodič běžně nedostanou.