Zveřejněno dne 13. 9. 2018
RECENZE: Žijeme podle šablony
Mladý českobudějovický prozaik Miroslav Pech o sobě dal vědět především svým prvním románem Cobainovi žáci (2017), jímž načrtl životní pocit dospívajících na počátku nového tisíciletí. Čtení to nebylo zrovna idylické - nemožnost nalezení pevných hodnot, ztráta směru v bezmezné svobodě, outsiderství… V nové Pechově sbírce povídek Američané jedí kaktusy tomu není jinak.

V celkem jedenácti povídkách žijí postavy, které působí jaksi nepatřičně. Jako by nebyly schopny se ve svém okolí, ať už rodinném nebo pracovním, psychicky aklimatizovat. Řidič autobusu, až rousseauovský typ přírodního člověka, odmítající dovézt pasažéry na konečnou (Zastávka), dívka v kavárně, po níž se všichni otáčejí (Jiný ráno), mladý muž, který se řeže, aby nemusel v práci rozbalovat krabice a třídit zboží (Mívám zavřené oči) - to je jen krátký výběr z Pechových "podivínů", kteří čtenáři připomínají, že žije podle šablony.

Pechův rukopis je výrazný v tom, že zatímco jeho velmi krátké příběhy, v nichž se vlastně skoro nic neděje, burcují a zneklidňují, styl, jakým je vypráví, je lakonický, bez emocí a bez slitování. Někomu by se snad mohlo zdát, že náměty některých povídek jsou klišé - úspěšný podnikatel v krizi středního věku podvádí svou ženu s mladou dívkou (titulní povídka Američané jedí kaktusy). Ale u Pecha je zkrátka potřeba jít za příběh, který je pouze jakousi kostrou (ve zmíněném případě právě i nemilosrdným výsměchem lidem klišovitě žijícím), mezi jejímiž žebry nejednou narazíte na syrové a až existenciální pocity a myšlenky.

Američané jedí kaktusy
Miroslav Pech
Protimluv, 2017

Článek otištěn v Kult 09/18

Anselm Grün
Rok plný štěstí. Pozitivní myšlenky pro každý den
Pragma
Najděte ve svém životě konečně klid, každý den se na chvilku usaďte a užívejte si života. Co je pro to nutné? Například přesně tato krásná kniha od Anselma Grüna. Autor pro vás připravil inspirativní myšlenky pro každý den v roce, u kterých se zastavíte a uvědomíte si krásu a smysl života. Tyto motivační texty vás budou provázet po celý rok a poslouží jako balzám v našem současném hektickém životě.