Zveřejněno dne 13. 9. 2018
RECENZE: Žijeme podle šablony
Mladý českobudějovický prozaik Miroslav Pech o sobě dal vědět především svým prvním románem Cobainovi žáci (2017), jímž načrtl životní pocit dospívajících na počátku nového tisíciletí. Čtení to nebylo zrovna idylické - nemožnost nalezení pevných hodnot, ztráta směru v bezmezné svobodě, outsiderství… V nové Pechově sbírce povídek Američané jedí kaktusy tomu není jinak.

V celkem jedenácti povídkách žijí postavy, které působí jaksi nepatřičně. Jako by nebyly schopny se ve svém okolí, ať už rodinném nebo pracovním, psychicky aklimatizovat. Řidič autobusu, až rousseauovský typ přírodního člověka, odmítající dovézt pasažéry na konečnou (Zastávka), dívka v kavárně, po níž se všichni otáčejí (Jiný ráno), mladý muž, který se řeže, aby nemusel v práci rozbalovat krabice a třídit zboží (Mívám zavřené oči) - to je jen krátký výběr z Pechových "podivínů", kteří čtenáři připomínají, že žije podle šablony.

Pechův rukopis je výrazný v tom, že zatímco jeho velmi krátké příběhy, v nichž se vlastně skoro nic neděje, burcují a zneklidňují, styl, jakým je vypráví, je lakonický, bez emocí a bez slitování. Někomu by se snad mohlo zdát, že náměty některých povídek jsou klišé - úspěšný podnikatel v krizi středního věku podvádí svou ženu s mladou dívkou (titulní povídka Američané jedí kaktusy). Ale u Pecha je zkrátka potřeba jít za příběh, který je pouze jakousi kostrou (ve zmíněném případě právě i nemilosrdným výsměchem lidem klišovitě žijícím), mezi jejímiž žebry nejednou narazíte na syrové a až existenciální pocity a myšlenky.

Američané jedí kaktusy
Miroslav Pech
Protimluv, 2017

Článek otištěn v Kult 09/18

Tomáš Kosačík, Lucie Kosačíková
Máme to rádi zdravě
Břicháč Tom
Nová kniha Břicháče Toma „Máme to rádi zdravě“ vám opět přináší spoustu nových originálních receptů do vaší kuchyně. Jednoduchá, zdravá, a přesto výborná jídla, na kterých si pochutná celá rodina. A hlavně, tento způsob vaření vás začne bavit! Celá kniha je přehledně rozdělena do 7 kapitol. Najdete v ní vše od snídaní, přes svačiny, polévky, obědy, večeře až po zdravé mlsání.