Zveřejněno dne 20. 7. 2018
RECENZE: Vnitřní svět architekta Jurkoviče
Jurkovičovu vilu v Žabovřeskách jistě není potřeba blíže představovat. Již sedm let patří mezi brněnské vily otevřené veřejnosti a s nezájmem návštěvníků se rozhodně potýkat nemusí. Láká na atraktivní kombinaci moderní stavby začátku 20. století a lidové architektury. Několikrát ročně hostí různé výstavy, hlavně ty související s osobou architekta. Momentálně v ní zakotvila expozice pražského ateliéru A1 architects snažící se postihnout, jaké to je, ocitnout se V kůži Dušana Jurkoviče.

Málokdy je výstava spojená s výstavními prostory tak těsně, jako je tomu v tomto případě. Jedno od druhého nelze oddělit. Studio se pokusilo nahlédnout do architektova vnímání a doplnit aktuální interiér tak, jak by to možná v dnešní době učinil on sám. Obsáhlo všechny aspekty, které by v sobě velkorysý dům měl spojovat – možnost práce, odpočinku a rodinného a společenského života pod jednou střechou. Přibyly např. pingpongové pálky, neboť Jurkovič tento sport vášnivě vyznával, nebo místa u stolu a sedátka navržená na míru každému členu domácnosti zvlášť.
Původní vstup do budovy byl uměle snížen, aby lépe vynikla působivost centrální schodišťové haly, v zatemněné místnosti (odpočívárně) umístěná camera obscura pro změnu upozorňuje na úzkou provázanost vnějšku a vnitřku. Výstava není rozsáhlá, snadno se ale může stát, že se v ní návštěvník zasní a „ztratí“ na desítky minut až hodiny. Jemná práce se světlem a okolní zahrada v plném rozkvětu pocit harmonie a krásna ještě podtrhují.
Stačí to? Podařilo se tím odkrýt svět Dušana Jurkoviče jako osobnosti? Bydlelo by se v takto upraveném a zařízeném domě příjemně? To už račte posoudit sami.

V kůži Dušana Jurkoviče
27. dubna  28. října 2018

Článek otištěn v Kult 07/18

Michal Vaněček
Mlýn
Cosmpolis
Dva bratři. Jeden mlýn. A jeden slib… Strhující příběh dvou bratrů, kteří dali slib umírajícímu otci, že uchrání jejich mlýn a majetek proti všem. Lze takový slib dodržet za všech okolností? Může oddanost závazku odolat mašinériím totalitních režimů? Zcela ojedinělé zpracování neobyčejně silného životního příběhu rodiny z jižních Čech zahrnuje časové období přes sto let. Nelehké životní osudy jednotlivých postav dokreslují autentické zprávy z Rudého práva, při kterých vás i zamrazí. Mlýn je symbolem děsivého soukolí, kterým musela řada našich předků projít. Je symbolem víry v právo na svobodu, v právo rozhodovat sám o svém osudu a být připraven vzít na sebe zodpovědnost. Dva bratři svůj slib splnili. Uchránili svůj majetek proti nacistům, komunistům i podnikatelům. Ale za jakou cenu…