Zveřejněno dne 18. 6. 2018
RECENZE: Malé velké dějiny
Zavedený český spisovatel a nakladatel Jiří Padevět přichází po sérii úspěšných místopisných knih s nečekaným počinem. Historické tematice zůstal věrný, ovšem nepojal ji tak, jak jsme u něj v posledních letech zvyklí, tedy jako průvodce po tragických událostech spjatých především s protektorátní Prahou. Vydal tenoučkou knížku nazvanou poeticky Ostny a oprátky, sestávající z mikropříběhů a autentických novinových článků, které bezděky spoluvytvářely dějiny.

V každém ze 75 příběhů vystupuje některá z všeobecně známých i méně "proslulých" osobností, jiným autor ponechal pouze křestní jména. Postavy se nacházejí v na první pohled obyčejných situacích - jedna si čistí boty, druhá jede vlakem, další čte noviny. Na tom nic zvláštního není. Hodnotu taková situace získává v okamžiku, kdy čtenář zjistí, v jakém se nacházejí kontextu a jaké byly jejich další nebo předchozí osudy. Tím se z malého příběhu stávají dějiny.

Ač je kniha velmi útlá, paradoxně ji nelze zařadit mezi tzv. jednohubky. Nedá se přečíst během jednoho odpoledne, je potřeba nechat ji v sobě více rezonovat. Neobsahuje žádné obrazové prvky, vyjma umělecky upravené fotografie na obálce a zvětšených a tučně zvýrazněných prvních slov každého mikropříběhu (provokují fantazii samy o sobě). Všechny naznačené situace vyvstávají před čtenářem pouze pomocí slova, a to velmi úsporného, ne však jednoduchého. Navzdory reportážní a epizodické povaze knihy nechybí textu čtivost, umocněná skvělými pointami. Citace z dobových novin, umístěné po stranách každého listu knihy, se samotným příběhem primárně nesouvisejí, spíše pomáhají dokreslit celkovou atmosféru.

Podobná forma vyprávění je v českém prostředí unikátní. Už proto Padevětova nová kniha rozhodně stojí za povšimnutí.

Ostny a oprátky
Jiří Padevět
Host 2018

Julian Barnes
Než potkala mě
Odeon
Profesor historie prožívá se svou druhou manželkou sladké časy – ale jen do chvíle, než zjistí, čím se dřív živila… Do jejich společného štěstí se začnou vkrádat stíny v podobě Anniných dřívějších milenců a Grahama se zmocňují emoce, jaké dosud nepoznal.