Zveřejněno dne 24. 5. 2018
RECENZE: Z pozůstalosti romského fotografa
Jméno Andreje Pešty je vyjma vzácné hrstky fajnšmekrů dnes již neznámé. Napravit tuto skutečnost se od konce března pokoušejí v Muzeu romské kultury. Až do září letošního roku v něm bude k vidění kurátorský výběr z fotografií této pozoruhodné osobnosti.

Andrej Pešta se narodil pravděpodobně na Slovensku v roce 1921 a zemřel v Letovicích u Brna v roce 2009. Vystřídal mnoho zaměstnání, prožil dobrodružný život. Pamětníci na něj vzpomínají jako na velkého všeuměla. I ve vysokém věku oplýval zručností při práci s nejrůznějšími materiály, věnoval se malbě, sochařství, literatuře. Výstava se soustřeďuje na jeho díla fotografická.

Reprodukce několika Peštových fotografií obsadily jednu místnost v přízemí a jednu v prvním patře muzea. Nesou především autobiografické téma. Návštěvník se tak může podívat na jeden romský způsob života ve městě očima velmi talentovaného pozorovatele. Pešta fotil sebe, svou rodinu a další osoby při různých příležitostech. Častým motivem je malovaný dům v Podbřežicích, kde jeden čas bydlel. Fotografie se vyznačují obzvlášť jemným smyslem pro okamžik. Mnohdy téměř idylické výjevy představují důležité svědectví o tom, co bylo v autorově prostředí 60. až 80. let považováno za šťastný život. Unikátní jsou záměrným výběrem exteriérů mimo tradiční romské osady.

Peštovo dílo nebylo dosud plně zmapováno. Není však beze smyslu i takový malý výsek rozsáhlé autorovy tvorby vystavovat. Rozkládá se tu totiž před námi další střípek jednoho zaniklého fenoménu městského života, který má svou nadčasovostí hluboký význam také pro příští generace. Návštěva výstavy je proto hodna doporučení.

Andrej Pešta: Mire sveti/Světy Andreje Pešty
22. března  30. září 2018

Článek otištěn v Kult 05/18

Milan Jenčík
Zdivočelé Sudety
Mladá fronta
Bohatě ilustrovaná kniha založená na mnohaletém výzkumu přináší objevný popis bouřlivého roku 1938. Velké události se v ní prolínají s rozborem činnosti jednotek Stráže obrany státu v exponovaných pohraničních oblastech západních Čech. Autor se ovšem nově dívá i na související poválečné dozvuky: působení německých záškodnických organizací, útěk banderovců přes západní Čechy či transfer německého obyvatelstva. Tato přelomová práce by neměla chybět v knihovně žádného zájemce o dramatické období, během něhož se před 80 lety rozhodovalo o dalším vývoji naší země i celé Evropy.