Zveřejněno dne 17. 4. 2018
RECENZE: Jak se bránit nepravdám
Poslední desítky let jsme díky dostupnému internetu doslova zavaleni informacemi. Že ne všechny jsou pravdivé, učíme děti už na základních školách. Jak ale takovou nedůvěryhodnou zprávu poznat? A jde to vůbec?

Petra Vejvodová a Miloš Gregor z projektu Zvol si info se domnívají, že ano. Jako doplněk ke svým přednáškám o mediální gramotnosti, se kterými už téměř dva roky objíždějí střední školy po celé republice, vydali počátkem roku publikaci s trefným názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Aby také nebyla nejlepší, když je v českém prostředí dosud jediná...
Kniha o 142 stranách a šesti kapitolách stručně popisuje mimo jiné historii propagandy, specifika současné doby, jakým způsobem šíření dezinformací funguje, slavné kauzy typu modrá velryba nebo návody, jak se jako společnost i jako jednotlivec nepravdám bránit. Vedle toho se věnuje vysvětlování důležitých pojmů, se kterými se v médiích běžně setkáváme, ale mnohdy je neužíváme ve správném kontextu (hoax, fake news, fáma, manipulace a další).
Zkušený uživatel zde mnoho nových poznatků nezíská. Dávno už totiž ví, z jakých webů čerpat a kde tvrzení ověřovat. Tápajícího ovšem kniha může dobře navigovat. Schválně, napadlo vás někdy, že dávat pravdu doprostřed dvou protichůdných tvrzení není vůbec legitimní způsob jejího hledání? V knize vám objasní proč.
Žádná učebnice na světě vám nezaručí, že po jejím prostudování už nikdy žádným dezinformacím nepodlehnete. Tato se pouze snaží nabízet užitečné nástroje, jak podezřelé zprávy co nejlépe rozpoznat. A i přes drobné nedostatky (někdy přílišné zestručnění a zjednodušení) se jí to daří.

Článek otištěn v Kult 04/18

David Mrnka
Milada - DVD
Bohemia MP
David Mrnka film Milada připravoval deset let, spolupracoval nejen s historiky, ale i s jedinou dcerou Horákových Janou Kánskou, která se na natáčení přiletěla podívat z Washingtonu, kde žije. Jana Kánská tvůrcům zpřístupnila dosud nezveřejněné podklady a materiály, např. osobní dopisy, rodinné fotografie, paměti svého otce. Na plátna kin se tak vůbec poprvé dostane dramatický osud Milady Horákové, který ve své době otřásl světem. Scénář Davida Mrnky není založen na popisu tehdejší politické situace v Československu, ale na základě skutečných událostí, bez zbytečného patosu vypráví osobní příběh hlavní protagonistky. Zaznamenává Miladiny ambice i pochybnosti, rozpolcenost mezi povinnostmi k vlasti a rodině, odhodlání žít v souladu se svým přesvědčením.