Zveřejněno dne 7. 4. 2018
RECENZE: Ženská reforma mužské formy
Složit svou první skladbu v devíti letech. Dirigovat orchestr BBC a Pražskou filharmonii. Vše během dvou desítek let života. Že by to bylo dost i pro tvrdého chlapa? Omyl. Řeč je o Vítězslavě Kaprálové, jejíž osud ztvárňuje v představení Vitka Divadlo Husa na provázku.

I když Kateřina Tučková doposud neměla s dramatickou tvorbou zkušenosti, honosí se její prvotina nosným tématem – osudem talentované hudebnice, která rebelsky vystrkuje růžky v drsném maskulinním okolí. Vitčin strom se ale košatě rozvětvuje do nespočtu silných větví, jichž si bystře všímá režie Anny Petrželkové – milostně prorůstající mnohoúhelníky, konfrontované se ztrátou domova i bojem se smrtelnou nemocí.
Díky plnokrevnému pojetí Vitky Terezy Marečkové hlavní postava jen nekřičí prázdné feministické fráze. Naopak se v ní mísí upřímná zarputilost, bojovnost, neúnavnost, plamennost a nespoutanost. Svou Pandořinu skříňku neotevírá jen Marečková, ale i Bohuslav Martinů Dušana Hřebíčka. Ukazuje nejen svoji drsnou a chladnou tvář, ale i tu jemně zranitelně zarputilou. Jin a jang – Vitka má v jejich pojetí v sobě značnou část mužského elementu a Martinů zas kus ženského.
Provázek nesvazuje Tučkové Vitku řetězy konvencí. Hra má naopak tah na branku – čtveřice hudebníků v orchestřišti se spolu s hravě použitými rekvizitami silně omotávají okolo duší i těl diváků jako první jarní šlahouny břečťanu popínavého pokryté zářícími a dostatečně vyživenými lesknoucími hereckými listy. Vitce se dostává pečlivé zahradnické péče, s níž Husa vstupuje do jara 2018 pravou nohou.

Vitka
Divadlo Husa na Provázku
Psáno z reprízy 5. března 2018

Článek otištěn v Kult 04/18

Gabriela Koukalová
Jiná Gabriela Koukalová
Petr Koukal
Zažila slávu, úspěchy, medaile. Ale taky spoustu okamžiků, o kterých dosud nikomu neřekla. O některých proto, že se bála, o dalších proto, že se styděla. Teď je Gabriela Koukalová poprvé odhaluje ve své biografii. Kniha je psaná autenticky v první osobě a odhaluje zákulisí tréninkové dřiny, nejdůležitějších závodů i mysli vrcholové sportovkyně v těch nejvypjatějších momentech. Gabriela jde ve svých pocitech na dřeň. Popisuje nejen velké výhry, ale i to, co se skrývá za nimi. Třeba desítky probrečených nocí, spory s rodiči a trenéry, ne vždy ideální atmosféra v týmu nebo těžká nemoc, kterou před světem dlouho tajila… Součástí knihy jsou i dosud nezveřejněné fotografie.