Divadla

Zveřejněno dne 7. 4. 2018
RECENZE: Ženská reforma mužské formy
Složit svou první skladbu v devíti letech. Dirigovat orchestr BBC a Pražskou filharmonii. Vše během dvou desítek let života. Že by to bylo dost i pro tvrdého chlapa? Omyl. Řeč je o Vítězslavě Kaprálové, jejíž osud ztvárňuje v představení Vitka Divadlo Husa na provázku.
 



I když Kateřina Tučková doposud neměla s dramatickou tvorbou zkušenosti, honosí se její prvotina nosným tématem – osudem talentované hudebnice, která rebelsky vystrkuje růžky v drsném maskulinním okolí. Vitčin strom se ale košatě rozvětvuje do nespočtu silných větví, jichž si bystře všímá režie Anny Petrželkové – milostně prorůstající mnohoúhelníky, konfrontované se ztrátou domova i bojem se smrtelnou nemocí. 
Díky plnokrevnému pojetí Vitky Terezy Marečkové hlavní postava jen nekřičí prázdné feministické fráze. Naopak se v ní mísí upřímná zarputilost, bojovnost, neúnavnost, plamennost a nespoutanost. Svou Pandořinu skříňku neotevírá jen Marečková, ale i Bohuslav Martinů Dušana Hřebíčka. Ukazuje nejen svoji drsnou a chladnou tvář, ale i tu jemně zranitelně zarputilou. Jin a jang – Vitka má v jejich pojetí v sobě značnou část mužského elementu a Martinů zas kus ženského. 
Provázek nesvazuje Tučkové Vitku řetězy konvencí. Hra má naopak tah na branku – čtveřice hudebníků v orchestřišti se spolu s hravě použitými rekvizitami silně omotávají okolo duší i těl diváků jako první jarní šlahouny břečťanu popínavého pokryté zářícími a dostatečně vyživenými lesknoucími hereckými listy. Vitce se dostává pečlivé zahradnické péče, s níž Husa vstupuje do jara 2018 pravou nohou.

Vitka
Divadlo Husa na Provázku
Psáno z reprízy 5. března 2018
http://www.provazek.cz


Klára Tesařová
Článek otištěn v Kult 04/18
 Přidejte k článku první komentář >> 
Časopis:
Reklama:

Novinky:
Lesley-Ann Jonesová
Freddie Mercury. Bohémská rapsodie jednoho života
BB art
Zdá se, že všichni víme, kdo to byl Freddie Mercury. Bohem nadaný zpěvák formace čtyř muzikantských individualit Queen. Muž, který skupině propůjčil její nejcharakterističtější ochrannou známku: svůj hlas. Interpret a autor nezapomenutelných skladeb – od Bohemian Rhapsody přes We Are The Champions až po Innuendo. Extravagantní jedinec, libující si v okázalosti hudební i módní. Původem ze Zanzibaru, kde se narodil rodičům perského původu. Homosexuál dlouho skrývající svou orientaci a první skutečně očividná oběť AIDS z uměleckých kruhů. Bude se nám zdát, že se o Freddiem sotva můžeme dozvědět něco nového a neznámého, ovšem jen do chvíle, než se začteme do jeho rozsáhlé biografie, kterou vydala Lesley-Ann Jonesová.
Reklama:

Odběr zpráv:
Chcete odebírat zprávy? Registrace


Copyright © 2005–2019 Radek Holík
Google+