Zveřejněno dne 10. 3. 2018
RECENZE: Básně neúprosné jako rozjetá parní lokomotiva
Dny ze dna. Nová sbírka básní Pavla Rajchmana je hudbou, sněním a hrou. Především ale člověka napomíná, že poezie je vedle všemožných vah a kalkulaček také podstatným způsobem, jak si svět potěžkat, utkat se s ním a snad mu i porozumět.

„Buch dluh bůh dluh,“ řítí se v neúprosném rytmu Rajchmanova poezie jako supící lokomotiva. Není divu, že autora přepadávají tak rytmicky a zvukově půvabné verše, když celé dny projezdí jako strojvůdce měřicí drezíny. Ovšem zvuková síla básní se v celkem pěti oddílech ani zdaleka nepodobá radostnému pískotu v jarní krajině. Časté opakování hlásek a zavřených slabik obrací básně spíš v jakousi mantru naruby, která evokuje nemožnost vymanit se ze zádumčivosti a vyběhnout vstříc jarním dnům: „den běží / za dnem / dech za dechem / zadem / a vyběhnou předem / svěží jasné dny / teplé a svůdné / jarem prostoupené.“
Autor svět promýšlí, potěžkává ho v zaprášených putykách, ve vlacích, ale třeba i v obýváku při sledování fotbalu. Vedle těchto meditativních a civilnějších básní se objevují básně lehce otřené o surrealistickou vzletnost. Rajchman zde opouští kauzalitu a souvislost železničních kolejí a je zavalen krásnými obrazy, mezi nimiž a realitou panují asociativní vztahy: „Moudří a žlutí ptáci nastoupili do vlaku. Konce zobáků / žhnou jako hroty krumpáčů vytažených z výhně, / jako podzimní konce větví vynořené z ohňů.“
Snovost podpořená radostí ze hry se slovy a jejich významy u Rajchmana není útěkem do smyšlených světů, ale spíš snaha uzřít svět nově a proklestit si tak cestu k oněm jarním dnům.

Pavel Rajchman: Dny ze dna
Triáda 2017

Článek otištěn v Kult 03/18

Anselm Grün
Rok plný štěstí. Pozitivní myšlenky pro každý den
Pragma
Najděte ve svém životě konečně klid, každý den se na chvilku usaďte a užívejte si života. Co je pro to nutné? Například přesně tato krásná kniha od Anselma Grüna. Autor pro vás připravil inspirativní myšlenky pro každý den v roce, u kterých se zastavíte a uvědomíte si krásu a smysl života. Tyto motivační texty vás budou provázet po celý rok a poslouží jako balzám v našem současném hektickém životě.