Zveřejněno dne 19. 1. 2018
RECENZE: Česká cesta do vesmíru a zpět
Že se americké knihy překládají do češtiny, to není žádným překvapením. Naopak na nich produkce tuzemských nakladatelství leckdy stojí. Aby se ale z angličtiny překládaly knihy psané Čechem, to už tady dlouho nebylo (pokud vůbec). Nebo alespoň ne do května 2017, kdy se na pultech knihkupectví objevil Kosmonaut z Čech, prvotina mladého spisovatele Jaroslava Kalfaře.

Kosmonaut už před svým vstupem na český trh stihl posbírat kladná ohodnocení v nejvýznamnějších amerických denících. Bývá přirovnáván k Marťanovi Andyho Weira nebo Solarisu Stanisława Lema. S jedním má společný motiv osamělého muže v kosmické lodi, s druhým sdílí úspěch evropského spisovatele na téměř výhradně angloamerickém poli sci-fi. Vším ostatním se ale svým kolegům vzdaluje.

Příběh obsahuje dvě roviny, minulost a současnost. Hlavní hrdina jménem Jakub Procházka v současnosti brázdí vesmír ve snaze doputovat jako první průzkumník k tajemnému oblaku Chopra. Přitom se snaží vypořádat s odcizením se manželce, jež taková dlouhá cesta nevyhnutelně přináší. Ve vzpomínkách naopak čelí následkům tragické ztráty rodičů a zvláště estébácké minulosti svého otce, která jej ještě jako malého chlapce vyhnala na venkov k prarodičům. Obě linie jsou čtenáři podávány precizním a odměřeným, přesto čtivým jazykem. Nechybí humor a překvapivé zvraty. Stylistická vypracovanost a bravurní práce s českými reáliemi ovšem nejsou tím hlavním důvodem, proč je román tak úspěšný.

Kosmonaut z Čech má ve skutečnosti pramálo společného s vesmírem. Více než čímkoli jiným je příběhem o hledání vlastního místa na Zemi. A abyste takové místo našli, někdy tu Zemi zkrátka musíte opustit.

Tomáš Kosačík, Lucie Kosačíková
Máme to rádi zdravě
Břicháč Tom
Nová kniha Břicháče Toma „Máme to rádi zdravě“ vám opět přináší spoustu nových originálních receptů do vaší kuchyně. Jednoduchá, zdravá, a přesto výborná jídla, na kterých si pochutná celá rodina. A hlavně, tento způsob vaření vás začne bavit! Celá kniha je přehledně rozdělena do 7 kapitol. Najdete v ní vše od snídaní, přes svačiny, polévky, obědy, večeře až po zdravé mlsání.