Zveřejněno dne 12. 2. 2018
RECENZE: S hroby není sranda
Doktor Pilka si kope hrob  groteskní novela o opavském pedagogovi, který létá ze země do země a hledá místo pro „tři metry hlubokou jámu o půdorysu metr deset na dva metry.“ S hroby ale není sranda. Při pobytu ve Francii se doktor Pilka zaplete do záhadného detektivního příběhu, v kanadské divočině zase zažívá dobrodružství jako Jack London. Petr Motýl mísí žánry a hraje si s jazykem, jak se mu zlíbí. I když je základem jeho novely humor, výsledkem je znepokojující svědectví o současnosti.

Motýl si mimo jiné utahuje z dnešního fenoménu cestování. Z člověka, který utíká všemi směry doufaje, že tam někde daleko je něco jinak, že tam nalezne něco nového a dá tak svému životu nový rozměr. Není tu místo pro poklidné prožívání světa na „rodné hroudě.“ Nejdražší maďarské speciality, ženy a nápoje, ano prosím, a šup na mečouna na Krétu. Neopomíjí se ani česká malost, s níž se postavy i v tom nejvzdálenějším koutě světa dožadují orošené Plzně.

Ale zpátky k doktoru Pilkovi. Petr Motýl si ve své novele totiž utahuje i ze zcela existující osoby. „Jakákoliv podobnost se skutečnými osobami a událostmi je čistě náhodná,“ ano, tak to lze také číst. Ale už samotná forma ukazuje i někam jinam – žánrový synkretismus, vypravěč podrývající vlastní autoritu, hra s jazykem i se čtenářem. Autor v novele dokonce ztvárnil sám sebevelice sympatickým způsobem („,Přijel jsem za bráchou, neviděl jste ho tu někde?' halekal sanktusák a lezl z náklaďáku. V ruce svíral modrý a plastový a ulepený kýbl. Z levého ucha mu vlaze vytékal hnědožlutý ušní maz.“). To vše mi připomíná přednášku jednoho opavsko – ostravského pedagoga na téma: „Co je to postmoderní literatura?

Petr Motýl: Doktor Pilka si kope hrob
Volvox Globator 2017

Článek otištěn v Kult 02/18

Tomáš Kosačík, Lucie Kosačíková
Máme to rádi zdravě
Břicháč Tom
Nová kniha Břicháče Toma „Máme to rádi zdravě“ vám opět přináší spoustu nových originálních receptů do vaší kuchyně. Jednoduchá, zdravá, a přesto výborná jídla, na kterých si pochutná celá rodina. A hlavně, tento způsob vaření vás začne bavit! Celá kniha je přehledně rozdělena do 7 kapitol. Najdete v ní vše od snídaní, přes svačiny, polévky, obědy, večeře až po zdravé mlsání.