Zveřejněno dne 4. 2. 2018
RECENZE: Hold vzdušným bojovníkům

Nová výstava o československých letcích nazvaná Rytíři nebes, jak se pilotům s oblibou přezdívá, se veřejnosti poprvé představila v říjnu 2017 na brněnském výstavišti v pavilonu Morava. Následně se v listopadu v upravené podobě přesunula do Technického muzea, kde bude k vidění do poloviny února 2018.

Výstava si klade za cíl připomenout osudy československých vojáků, kteří v pohnuté době 2. světové války hájili zájmy svých spoluobčanů z kokpitu letadla. Nevěnuje se pouze samotným letcům, ale i veškerému pomocnému personálu – od techniků po telegrafisty.

Její silnou stránkou je informační hutnost. Na relativně malém prostoru návštěvníci získají téměř kompletní obrázek o tom, co taková služba pod záštitou RAF obnášela. Nechybí historie stíhacích a bombardovacích perutí, životní příběhy nejslavnějších letců, seznam míst posledního odpočinku padlých, nebo jmenný seznam všech příslušníků, kde si může každý návštěvník pohodlně ověřit, zda v něm nezapomněli na jeho předka. To vše je rozšířeno o bohatou fotodokumentaci a originální osobní předměty (uniformy, pomůcky, medaile atd.).

Co ovšem dělá výstavu opravdu unikátní, je zastoupení méně známých souvislostí, jako je například fenomén ženských leteckých sborů, angažovanost letců při tehdy nově vznikajícím státě Izrael, nebo jejich perzekuce za komunistického režimu.

Naopak slabou stránkou může být poněkud neoriginální způsob prezentace. Informační panely střídají v prostoru stojící vitríny bez dalších interaktivních prvků, mezi kterými se není vždy jednoduché zorientovat. I přes tento drobný nedostatek stojí za to Rytíře nebes navštívit a připomenout si, kdo další nese na naší demokratické společnosti svůj podíl.

Rytíři nebes - fragmenty. O letcích 2. světové války v RAF
28. listopadu 2017 – 18. února 2018

Článek otištěn v Kult 02/18

Ken Kesey
Vyhoďme ho z kola ven - audiokniha
Tympanum
Audioknižní vydání unikátní rekonstruované nahrávky nejúspěšnějšího románu amerického autora, který se stal ikonou generace hippies. Nezrotný karbaník, rváč a milovníka života McMurphy se raději nechá prohlásit za duševně chorého, než aby nastoupil do nápravného pracovního tábora. Stává se jedním z pacientů sanatoria pro choromyslné, kde vládne sadistická Velká sestra Ratchedová. McMurphy se však začne tvrdému režimu vzpírat. Jeho odvážné nápady vzbuzují u ostatních pacientů obdiv, strach a posvátnou úctu. Přesto však ani jeho přítel, mlčící silák indián Bromden, ani nikdo jiný, není schopen zachránit rebela McMurphyho před železnou rukou ústavního řádu. Jeho nejvyšší oběť se tak nakonec stává demonstrací nezcizitelnosti lidské svobody.