Zveřejněno dne 4. 2. 2018
RECENZE: Hold vzdušným bojovníkům

Nová výstava o československých letcích nazvaná Rytíři nebes, jak se pilotům s oblibou přezdívá, se veřejnosti poprvé představila v říjnu 2017 na brněnském výstavišti v pavilonu Morava. Následně se v listopadu v upravené podobě přesunula do Technického muzea, kde bude k vidění do poloviny února 2018.

Výstava si klade za cíl připomenout osudy československých vojáků, kteří v pohnuté době 2. světové války hájili zájmy svých spoluobčanů z kokpitu letadla. Nevěnuje se pouze samotným letcům, ale i veškerému pomocnému personálu – od techniků po telegrafisty.

Její silnou stránkou je informační hutnost. Na relativně malém prostoru návštěvníci získají téměř kompletní obrázek o tom, co taková služba pod záštitou RAF obnášela. Nechybí historie stíhacích a bombardovacích perutí, životní příběhy nejslavnějších letců, seznam míst posledního odpočinku padlých, nebo jmenný seznam všech příslušníků, kde si může každý návštěvník pohodlně ověřit, zda v něm nezapomněli na jeho předka. To vše je rozšířeno o bohatou fotodokumentaci a originální osobní předměty (uniformy, pomůcky, medaile atd.).

Co ovšem dělá výstavu opravdu unikátní, je zastoupení méně známých souvislostí, jako je například fenomén ženských leteckých sborů, angažovanost letců při tehdy nově vznikajícím státě Izrael, nebo jejich perzekuce za komunistického režimu.

Naopak slabou stránkou může být poněkud neoriginální způsob prezentace. Informační panely střídají v prostoru stojící vitríny bez dalších interaktivních prvků, mezi kterými se není vždy jednoduché zorientovat. I přes tento drobný nedostatek stojí za to Rytíře nebes navštívit a připomenout si, kdo další nese na naší demokratické společnosti svůj podíl.

Rytíři nebes - fragmenty. O letcích 2. světové války v RAF
28. listopadu 2017 – 18. února 2018

Článek otištěn v Kult 02/18

Jan Sojka
Učitel je ve třídě sám
Artes Liberales
Próza Učitel je ve třídě sám nepřináší zážitky ze školních lavic, jak bychom se mohli domnívat, nahlíží naopak na středoškolský svět z opačné strany: čtenáři se dostane jedinečná příležitost vidět vše očima učitele, a to od žáků přes kolegy a nadřízené až k zakořeněné byrokracii a nesmyslnosti mnohých inovací. Tato ojedinělá kniha odvážně (mnohdy s jiskřivým humorem) pootevírá dvířka do zákulisí, kam se žák ani rodič běžně nedostanou.