Zveřejněno dne 17. 12. 2017
RECENZE: Kov, sklo, oheň
Se smaltovanými výrobky se setkáváme dennodenně, ať už jde o pouliční cedule s názvy ulic, nebo domácí nádobí. Komplexně představit tuto výrobní techniku se nyní rozhodlo brněnské Technické muzeum prostřednictvím výstavy s názvem Umění emailu, technika smaltu. Aplikace skla na kov se totiž rozvinula rovněž v umění, kde se pro ni používá označení email.

Výstava, která je unikátní v tom, že se pokouší téma představit takto rozsáhle, se dělí na dvě části. První se zabývá uměleckou stránkou povrchové úpravy kovů a průřezově představuje dlouhé dějiny emailérství prostřednictvím širokého spektra výrobků: šperky, liturgické předměty, hodiny, či dokonce korunovační klenoty. Vše samozřejmě nemůže být přítomno fyzicky, někdy jsou to pouze obrázky na panelech nebo obrazovkách, mnohdy jde totiž o opravdové unikáty nevyčíslitelné ceny uložené v nejvýznačnějších světových muzeích. Přesto tu lze na vlastní oči spatřit řadu středověkých, renesančních či barokních cenností, které jsou působivou ukázkou umu našich předků. Mnohé byly do Brna zapůjčeny a scházejí se tak na jednom místě vůbec poprvé. Druhá část se zabývá průmyslovým využitím smaltu od 19. století do současnosti a představuje jej také jako jednu z technologií budoucnosti.

Protože se nacházíme na půdě Technického muzea, nechybí samozřejmě ani informace týkající se výrobních postupů a jednotlivých druhů emailových technik. A kdo by si chtěl vlastnoručně zkusit něco sám vytvořit, nechť se zúčastní některého z doprovodných workshopů. Až pak příště někde narazíte na výraz email, zaručeně si nevybavíte pouze elektronickou poštu!

Umění emailu, technika smaltu. Alchymie spojení kovu, skla a ohně.
31. 10. 2017 – 3. 6. 2018

Článek otištěn v Kult 12/17

Tomáš Kosačík, Lucie Kosačíková
Máme to rádi zdravě
Břicháč Tom
Nová kniha Břicháče Toma „Máme to rádi zdravě“ vám opět přináší spoustu nových originálních receptů do vaší kuchyně. Jednoduchá, zdravá, a přesto výborná jídla, na kterých si pochutná celá rodina. A hlavně, tento způsob vaření vás začne bavit! Celá kniha je přehledně rozdělena do 7 kapitol. Najdete v ní vše od snídaní, přes svačiny, polévky, obědy, večeře až po zdravé mlsání.