Zveřejněno dne 17. 12. 2017
RECENZE: Kov, sklo, oheň
Se smaltovanými výrobky se setkáváme dennodenně, ať už jde o pouliční cedule s názvy ulic, nebo domácí nádobí. Komplexně představit tuto výrobní techniku se nyní rozhodlo brněnské Technické muzeum prostřednictvím výstavy s názvem Umění emailu, technika smaltu. Aplikace skla na kov se totiž rozvinula rovněž v umění, kde se pro ni používá označení email.

Výstava, která je unikátní v tom, že se pokouší téma představit takto rozsáhle, se dělí na dvě části. První se zabývá uměleckou stránkou povrchové úpravy kovů a průřezově představuje dlouhé dějiny emailérství prostřednictvím širokého spektra výrobků: šperky, liturgické předměty, hodiny, či dokonce korunovační klenoty. Vše samozřejmě nemůže být přítomno fyzicky, někdy jsou to pouze obrázky na panelech nebo obrazovkách, mnohdy jde totiž o opravdové unikáty nevyčíslitelné ceny uložené v nejvýznačnějších světových muzeích. Přesto tu lze na vlastní oči spatřit řadu středověkých, renesančních či barokních cenností, které jsou působivou ukázkou umu našich předků. Mnohé byly do Brna zapůjčeny a scházejí se tak na jednom místě vůbec poprvé. Druhá část se zabývá průmyslovým využitím smaltu od 19. století do současnosti a představuje jej také jako jednu z technologií budoucnosti.

Protože se nacházíme na půdě Technického muzea, nechybí samozřejmě ani informace týkající se výrobních postupů a jednotlivých druhů emailových technik. A kdo by si chtěl vlastnoručně zkusit něco sám vytvořit, nechť se zúčastní některého z doprovodných workshopů. Až pak příště někde narazíte na výraz email, zaručeně si nevybavíte pouze elektronickou poštu!

Umění emailu, technika smaltu. Alchymie spojení kovu, skla a ohně.
31. 10. 2017 – 3. 6. 2018

Článek otištěn v Kult 12/17
Adam Drda, Mikuláš Kroupa
Normalizované životy
Edice ČT
Jak snadno se člověk mohl stát spolupracovníkem StB? Jakými prostředky vydíral bývalý estébák evangelické faráře? Jak se žilo v 70. a 80. letech homosexuálům? Co způsobilo ponížení tzv. anticharty mezi umělci i prostými občany? Kniha podle dokumentárního cyklu České televize, jenž vznikl ve spolupráci se obecně prospěšnou společností Post Bellum, přináší unikátní příběhy a dramatické osudy obyčejných lidí v době husákovské normalizace.