Zveřejněno dne 17. 12. 2017
RECENZE: Kov, sklo, oheň
Se smaltovanými výrobky se setkáváme dennodenně, ať už jde o pouliční cedule s názvy ulic, nebo domácí nádobí. Komplexně představit tuto výrobní techniku se nyní rozhodlo brněnské Technické muzeum prostřednictvím výstavy s názvem Umění emailu, technika smaltu. Aplikace skla na kov se totiž rozvinula rovněž v umění, kde se pro ni používá označení email.

Výstava, která je unikátní v tom, že se pokouší téma představit takto rozsáhle, se dělí na dvě části. První se zabývá uměleckou stránkou povrchové úpravy kovů a průřezově představuje dlouhé dějiny emailérství prostřednictvím širokého spektra výrobků: šperky, liturgické předměty, hodiny, či dokonce korunovační klenoty. Vše samozřejmě nemůže být přítomno fyzicky, někdy jsou to pouze obrázky na panelech nebo obrazovkách, mnohdy jde totiž o opravdové unikáty nevyčíslitelné ceny uložené v nejvýznačnějších světových muzeích. Přesto tu lze na vlastní oči spatřit řadu středověkých, renesančních či barokních cenností, které jsou působivou ukázkou umu našich předků. Mnohé byly do Brna zapůjčeny a scházejí se tak na jednom místě vůbec poprvé. Druhá část se zabývá průmyslovým využitím smaltu od 19. století do současnosti a představuje jej také jako jednu z technologií budoucnosti.

Protože se nacházíme na půdě Technického muzea, nechybí samozřejmě ani informace týkající se výrobních postupů a jednotlivých druhů emailových technik. A kdo by si chtěl vlastnoručně zkusit něco sám vytvořit, nechť se zúčastní některého z doprovodných workshopů. Až pak příště někde narazíte na výraz email, zaručeně si nevybavíte pouze elektronickou poštu!

Umění emailu, technika smaltu. Alchymie spojení kovu, skla a ohně.
31. 10. 2017 – 3. 6. 2018

Článek otištěn v Kult 12/17

Kreativní notes
Vltava Labe Media
Časopis Kreativ miluje papír! Pokud ho máte taky rádi, můžete si udělat radost Kreativním notesem, plným stránek pro vaše obrázky, poznámky, zápisky, kresby, výpočty, grafy, seznamy, rozpisy, dopisy, zpovědi, karikatury, črty, romány, povídky, tabulky i čmáranice.