Zveřejněno dne 22. 12. 2017
RECENZE: Autobiografie Kim Gordon
Holka v kapele, asi nejlákavější titul, který na mě letos pomrkával z výlohy knihkupectví. A kdo že to napsal, Kim Gordon?! Takže Sonic Youth, New York v osmdesátkách a devadesátkách, šílené zážitky z hudebních turné, atmosféra sklepních zapocených klubů…

Jenomže on je veliký rozdíl číst autobiografii baskytaristky a zpěvačky Sonic Youth, nebo životopis od voyeura typu Charlese R. Crosse, pro kterého soukromí umělce nic neznamená. Kim Gordon dává nahlédnout do svého soukromí jen zlehka, zato detailně líčí newyorskou uměleckou scénu, ze které její kapela vyšla. A také jak se to čisté a autentické mlácení do kytar a čmárání po plátnech proměnilo, když někdo zjistil, že se i na těchto „rozmarech“ dá trhnout balík.

Vedle až únavných výčtů jmen a uměleckých projektů se často mihnou poutavé a atraktivní příběhy. Co třeba to, že si při cestě do školy v Los Angeles mohla Gordon klidně stopnout Charlese Mansona? A o čem se bavila s Kurtem Cobainem v okamžiku, který zvěčnil fotograf? Čtenáři určitě ocení přiložené fotografie.

Jádro knihy spočívá v samotných Sonic Youth. Gordon popisuje vznik jednotlivých skladeb a jejich význam způsobem, jemuž by možná prospělo více literární hravosti. Zkrátka trochu punku, aby těch 260 stran nepůsobilo jen jako souhrn informací. Barvitěji vypráví o vztahu s kytaristou a zpěvákem Thurstonem Moorem. Od prvního setkání na koncertu jeho kapely přes bezpočet společných turné a desek, manželství a rodinu až po rozchod, který zároveň znamenal i rozpad Sonic Youth. Posuďte sami, do jaké míry je Holka v kapele autobiografií a do jaké míry zúčtováním „s mužem v krizi středního věku“.

Kim Gordon: Holka v kapele
Argo 2017

Článek otištěn v Kult 12/17

Alena Ježková
Staré pověsti české a moravské
Tichá srdce
Moderní převyprávění Jiráskových pověstí z pera oblíbené autorky pro děti a mládež. Napínavé příběhy psané živým jazykem od svého prvního vydání v roce 2005 zasáhly tisíce školních děti a oprávněně náleží mezi stálice školní četby. Kniha navíc obsahuje krátké naučné texty, které čtenáře uvádějí do reálií doby, v níž se jednotlivé příběhy odehrávají. Nové vydání výtvarně doprovodil Lubomír Kupčík, renomovaný autor populárně naučných a fantasy ilustrací.