Zveřejněno dne 22. 12. 2017
RECENZE: Autobiografie Kim Gordon
Holka v kapele, asi nejlákavější titul, který na mě letos pomrkával z výlohy knihkupectví. A kdo že to napsal, Kim Gordon?! Takže Sonic Youth, New York v osmdesátkách a devadesátkách, šílené zážitky z hudebních turné, atmosféra sklepních zapocených klubů…

Jenomže on je veliký rozdíl číst autobiografii baskytaristky a zpěvačky Sonic Youth, nebo životopis od voyeura typu Charlese R. Crosse, pro kterého soukromí umělce nic neznamená. Kim Gordon dává nahlédnout do svého soukromí jen zlehka, zato detailně líčí newyorskou uměleckou scénu, ze které její kapela vyšla. A také jak se to čisté a autentické mlácení do kytar a čmárání po plátnech proměnilo, když někdo zjistil, že se i na těchto „rozmarech“ dá trhnout balík.

Vedle až únavných výčtů jmen a uměleckých projektů se často mihnou poutavé a atraktivní příběhy. Co třeba to, že si při cestě do školy v Los Angeles mohla Gordon klidně stopnout Charlese Mansona? A o čem se bavila s Kurtem Cobainem v okamžiku, který zvěčnil fotograf? Čtenáři určitě ocení přiložené fotografie.

Jádro knihy spočívá v samotných Sonic Youth. Gordon popisuje vznik jednotlivých skladeb a jejich význam způsobem, jemuž by možná prospělo více literární hravosti. Zkrátka trochu punku, aby těch 260 stran nepůsobilo jen jako souhrn informací. Barvitěji vypráví o vztahu s kytaristou a zpěvákem Thurstonem Moorem. Od prvního setkání na koncertu jeho kapely přes bezpočet společných turné a desek, manželství a rodinu až po rozchod, který zároveň znamenal i rozpad Sonic Youth. Posuďte sami, do jaké míry je Holka v kapele autobiografií a do jaké míry zúčtováním „s mužem v krizi středního věku“.

Kim Gordon: Holka v kapele
Argo 2017

Článek otištěn v Kult 12/17

Anselm Grün
Rok plný štěstí. Pozitivní myšlenky pro každý den
Pragma
Najděte ve svém životě konečně klid, každý den se na chvilku usaďte a užívejte si života. Co je pro to nutné? Například přesně tato krásná kniha od Anselma Grüna. Autor pro vás připravil inspirativní myšlenky pro každý den v roce, u kterých se zastavíte a uvědomíte si krásu a smysl života. Tyto motivační texty vás budou provázet po celý rok a poslouží jako balzám v našem současném hektickém životě.