Zveřejněno dne 5. 11. 2017
RECENZE: Když je psaní řemeslem
V září se po sedmadvaceti letech dostala na filmová plátna nová filmová adaptace románu To Stephena Kinga. Fakt, že už po necelém měsíci atakovala post nejvýdělečnějšího hororu v dějinách kinematografie, svědčí o tom, že Kingovy romány z poslední čtvrtiny minulého století (Osvícení, Prokletí Salemu, Zelená míle aj.) jsou zkrátka kultovní a nesmrtelné. V případě právě vydané povídky Colorado Kid lze ale diskutovat o tom, do jaké míry ustoupily ambice a spisovatelský talent prosté a po léta pilované řemeslné dovednosti.

V době veřejného osvětlení, vědeckých faktů a turistických tras význam detektivních a hororových žánrů roste. Jako by člověk od přírody potřeboval občas sejít ze značené cesty a pocítit, že se někde před ním, ve skrytu tmy, odehrává cosi tajemného a nevysvětlitelného, něco, co ho dalece přesahuje. Proto jsem vždy s velkým očekáváním sahal po Kingových knihách, v nichž se to tajemnými silami a spletitými příběhy jen hemží. Nesmím zapomenout ani na určitou míru jejich umělecké hodnoty. Avšak pseudodetektivní povídka Colorado Kid působí spíš takto: Dej mi jakýkoli námět a já to napíšu.

Pseudodetektivní proto, že v povídce k přímému odhalování zločinu vlastně nedojde. „Studentka žurnalistiky přijíždí na odlehlý ostrov kvůli stáži v místních novinách. Dozvídá se, že ostrůvek skrývá tajemství, o němž jí dosud nikdo neřekl. Nakonec jí kolegové z redakce příběh vyprávějí…,“ píše se na obalu knihy a je to tak: k žádné akci ani napínavému pátrání nedochází, pouze se vypráví o dávno minulém. Z autorského hlediska se jedná o poměrně atraktivní způsob, jak povídku vést, ale to je v tomto případě asi tak vše. Příběh o nalezení mrtvého a neidentifikovatelného Colorado Kida (jak mu amatérští vyšetřovatelé přezdívají) nemá nejmenší přesah do života mladé studentky Stephanie, která zase nevnese nic nového do kriminálního případu. Zcela jistě by tato narace zafungovala lépe v delším útvaru, kde by postavy dostaly větší prostor. A závěrečná pointa? „Některé záhady zůstanou nevysvětlené,“ promlouvá znovu obal knihy a uklidňuje čtenáře. Teď už ví, jak to dopadne.

Přes to všechno nabízí Colorado Kid čtenářské potěšení, i kdyby už jen proto, že čtete prostě Kinga. Asi každý jeho fanoušek se rád podívá do dalšího koutu státu Maine, na Losí vyhlídku, kterou s pevninou spojuje pouze přívoz. A rád pocítí důvěrně známé prostředí, a to nejen prostředí fikčního světa, ale i Kingova rukopisu. Ostatně – možná že Colorado Kid pouze vyžaduje jiný způsob čtení. Možná že spíše než dobrat se vrcholu je zde důležitější projít si důkladně cestu samotnou. Vychutnat si všechna jak (jak vyšetřovatelé/novináři Colorado Kida identifikovali, jak se na ostrov dostal a jaká byla vlastně příčina jeho smrti) a nechat stranou všechna proč. Vždyť i cesta může být cíl.

Stephen King: Colorado Kid

Beta, 2017

Článek otištěn v Kult 11/17

James Kirchick
Konec Evropy
Znepokojivá analýza nejnovějšího vývoje v politické mapě Evropy. James Kirchick nemilosrdně přesně popisuje, jak se Evropa odvrací od liberálních hodnot a čím dál větší vliv a ohlas získávají populistické, xenofobní, nacionalistické, neliberální hlasy - podobný trend je ostatně patrný i v USA, vynesl do Bílého domu Donalda Trumpa. Autor se věnuje brexitu, antisemitismu ve Francii a Maďarsku, rozpínavosti Ruska a dalším problémům. Nepřehlédl, že se podobným tendencím nevyhnula ani Česká republika...