Zveřejněno dne 8. 10. 2017
RECENZE: Zvyk jako cirkusákova košile
Osladit si ráno čaj 10,35 gramy cukru. Vypláchnout si ústa přesně lžící a půl ústní vody. Na ulici nešlápnout ani na jednu chodníkovou spáru. Prostě jen tak ze zvyku, ráno podle budíku vstávat přesně v 7:25:25. Síla zvyku v HaDivadle otevírá v září divadelní sezónu 2017/2018 a také se zamýšlí, jestli je ve (zlo)zvyku síla, nebo patologie.

Režisérské duo Horák a Pěchouček je doma v pražském Studiu Hrdinů. Tentokrát se však přesouvá do Brna, aby si pohrálo s dílem rakouského dramatika Thomase Bernharda. Kontroverznějšího evropského dramatika už asi nejde najít. V Městském divadle Brno uvedli Sílu zvyku v roce 2009. HaDivadlo se pouští o osm let později do absurdního, tragicko-komického námětu s nebývalou odvahou.

Asi je úplně jasné, že zvyk je cirkusákův denní chleba. Ale představte si principála, který nutí žongléry, krotitele i provazochodkyně bez ustání, ba ani s kapkou uznání, nacvičovat Schubertův klavírní kvintet Pstruh. Šílené? Nebo šíleně geniální? Violoncello, housle, viola, klavír. Klavír, viola, housle, violoncello. Smát se, nebo plakat nad Caribaldiho roztodivným orchestrem? Nedobrovolně dobrovolným. Dobrovolně nedobrovolným. A zítra zas do Augšpurku…

Přestože Cyril Drozda na sobě má jen černobílé kusy oblečení, jeho postava cirkusového ředitele rozhodně pouze dvěma barvami nehraje. Divák nejprve nabývá dojmu, že sleduje senilního a roztržitého chlapíka, který nonstop hledá svoji kalafunu. Postupně však odkrývá až nesmyslnou a zatvrzelou touhu po dokonalosti. Kvintet Pstruh se hraje, i kdyby z nebe trakaře padaly. Že žonglér Jiřího Svobody nemůže kvůli dýchacím potížím ani smyčec udržet? Že Hochmanův autistický šprýmař tu a tam okusuje dřevěný nástroj? A že se vnučka Agáty Kryštůfkové doslova psychicky i fyzicky sype pod rukama? Pche... Poruchy odstranit!

Pěchounkova šedá kobercová scéna ostře kontrastuje s jediným zářivým kusem šatstva krotitele v podání Zbyška Humpolce. Upnuté červené podvlékací kalhoty symbolizují sílu vzepřít se nátlaku. Humpolcova role vystupuje kvalitou a rafinovaností z šedi průměrnosti ostatních stejně jako rudý hadr na španělské koridě.

Sílu zvyku nepochopí každý. Většina divadelních diváků je zkrátka zvyklá, že se v představení načrtne nějaký problém a vzápětí se na něj objeví určité řešení. V HaDivadle nejenže se otázky házejí bez ladu a skladu, ale rovnou je pouze na nás, jestli je nějak poskládáme, odpovíme na ně a uvědomíme si, že zvyk je skutečně jako železná košile. Život je někdy dost „pruda“, ale žít se prostě musí.

Síla zvyku
HaDivadlo
Psáno z reprízy 11. září 2017

Článek otištěn v Kult 10/17

Ken Kesey
Vyhoďme ho z kola ven - audiokniha
Tympanum
Audioknižní vydání unikátní rekonstruované nahrávky nejúspěšnějšího románu amerického autora, který se stal ikonou generace hippies. Nezrotný karbaník, rváč a milovníka života McMurphy se raději nechá prohlásit za duševně chorého, než aby nastoupil do nápravného pracovního tábora. Stává se jedním z pacientů sanatoria pro choromyslné, kde vládne sadistická Velká sestra Ratchedová. McMurphy se však začne tvrdému režimu vzpírat. Jeho odvážné nápady vzbuzují u ostatních pacientů obdiv, strach a posvátnou úctu. Přesto však ani jeho přítel, mlčící silák indián Bromden, ani nikdo jiný, není schopen zachránit rebela McMurphyho před železnou rukou ústavního řádu. Jeho nejvyšší oběť se tak nakonec stává demonstrací nezcizitelnosti lidské svobody.