Zveřejněno dne 14. 10. 2017
RECENZE: Jak se staví hrad
Jedná se o patrně nejvýraznější výstavu letošního roku na Špilberku, a to jak počtem doprovodných akcí, tak délkou trvání. Začala již v dubnu a ke spatření zůstane v jižním křídle hradu až do konce tohoto roku. Její první polovinu až donedávna zdobily dvě funkční repliky středověkých strojů, umístěné na venkovní terase hradu: jeřáb a beranidlo. Ačkoliv ty jsou již pryč, stále zůstává možnost zhlédnout samotnou výstavu. Návštěvníci se tu například dozvědí, jak fungovaly cechy, co dělali kameníci nebo která chrámová věž je v Brně nejvyšší.

Informačně je výstava dávkována tak, aby nabízela zajímavé poznatky a zároveň nezahlcovala přemírou údajů. Dobře zabavit se tu mohou i malí návštěvníci. Mají možnost si postavit cihlovou zeď či gotické okno, nahlédnout do kovářské dílny a kromě toho se na ně pamatuje i s pracovními listy. Výstava oplývá množstvím zajímavých, a přitom jednoduchých nápadů, jak téma stavitelství od středověku po současnost přitažlivě přiblížit všem věkovým kategoriím. Vyzývá k aktivnímu zapojení návštěvníků, ať už jde o pátrání po jednotlivých řemeslnících vyobrazených na kopii Breughelova plátna, či přemýšlení nad otázkami, jejichž řešení lze nalézt na zadní straně zednické lžíce.

Tím větší škoda je, že některým jiným, formálním náležitostem se tvůrci už tolik nevěnovali: v textech se poměrně často objevují překlepy, sem tam dokonce i nějaká hrubka... Když však odhlédneme od slabin v pravopisu, nabízí Stavba jako Brno poučné a zábavné chvíle pro celou rodinu.

Stavba jako Brno
Hrad Špilberk, jižní křídlo, 1. patro
1. června - 31. prosince 2017

Článek otištěn v Kult 10/17

Hany Abud-Assad
Hora mezi námi - DVD
Cinemart
Alex je fotoreportérka, která spěchá na vlastní svatbu. Zaskočí ji však nečekané potíže, pravidelné lety jsou kvůli blížící se bouři zastaveny. Na letišti se setká s Benem, lékařem spěchajícím na důležitou operaci. A tak tito dva náhodní spolucestující považují za velké štěstí, když najdou pilota malého letadla, který je ochoten s nimi odletět. Ale jejich radost vyprchá v okamžiku, kdy pilot za letu dostane mrtvici a letadlo se zřítí na zem. Tím se tito dva spolucestující, kteří se poprvé setkali až na letišti, ocitnou uprostřed zasněžených hor bez naděje na záchranu. Podlehnou zraněním těla a duše, nebo ve zdánlivě beznadějné situaci znovu uvěří v důvěru a lásku? A pokud přežijí, dokáží se vrátit do svých životů?