Zveřejněno dne 10. 9. 2017
RECENZE: O generaci Y
Když na konci minulého roku vyšel v literárním obtýdeníku Tvar úryvek z připravovaného románu Miroslava Pecha, byl jsem u vytržení. Vedle přehršle „trendy“ knih o období druhé světové války a komunistického Československa je tu konečně kniha podávající svědectví generace Y, která tyto doby nepamatuje. Román Cobainovi žáci ale dokazuje, že dospívání nebylo lehké ani v době míru a „svobody“ nového milénia.

Kniha sestává ze čtyř oddílů, v nichž bezejmenný hrdina provází čtenáře svým ideálním dětstvím, bouřlivým dospíváním a následnou deziluzí dospělosti. Největší prostor přitom dostává část zvaná Cobainovi žáci. Jak asi budou reagovat děti odkojené televizí a neohroženými filmovými hrdiny, když v dospívání začnou tušit, že žádný z jejich snů se asi neuskuteční? Hrdina románu to se svými kamarády řeší litry levného vína, marihuanou a dalšími dostupnými „oblbováky“. Není to jen snaha o únik všednosti a vizi spořádaného života, stále je tu potřeba něco překročit a změnit, i když ono „něco“, zdá se, po roce 1989 vlastně neexistuje.

Pech neusiluje o napínavé a vypointované vyprávění, ba naopak. I přes spoustu vtipných, bizarních, až neuvěřitelných epizod je hlavním cílem románu zprostředkovat životní pocity generace Y. Bílé místo na mapě české literatury. Kolik mladých čtenářů se pozná v příběhu mladíka, který hraje ve špatné kapele a utíká na pár dnů z domova, i když žije v ideální rodině? Jestli je kdysi nepřivedl ke čtení Harry Potter, tak Cobainovi žáci ano. I starší čtenář neustále kritizující mladé povaleče, kterým práce nevoní, by mohl poznat, že pod tou zdánlivě nesmyslnou rezignací a zhnuseností životem je něco mnohem víc, něco bytostně autentického a nevyslovitelného.

Miroslav Pech: Cobainovi žáci
Argo 2017

Článek otištěn v Kult 09/17

Robin Hawdon
Přežijí jen nejsilnější
XYZ
Existuje Bůh? Jsou věda a náboženství neslučitelné? Moderní detektivka, historický popis bojů jednoho z největších vědců světa a špionážní příběh druhé světové války, vše v jednom románu. Překvapivě samotný Charles Darwin, jehož evoluční teorie více než cokoli jiného vyvolávala tyto základní otázky, se zdržel jakýchkoli dalších debat na tato témata ze strachu před ještě větším rozruchem. Ale předpokládejme, že ve skutečnosti své závěry sepsal a uchoval je jako tajné dodatky ke svému zásadnímu dílu O původu druhů.