Zveřejněno dne 15. 8. 2015
RECENZE: Mimozemšťan, nebo pozemšťan? Prostě Prot
Tvrdí, že přiletěl na světelném paprsku z planety K-PAX. Končí v psychiatrické léčebně. S tmavými brýlemi a kapucí na hlavě se Prot a jeho svět stává nerozlousknutelným oříškem pro ošetřujícího lékaře, ale i pro diváky v Divadle Bolka Polívky, jimž je naservírován nově vzniknuvší divadelní společností StageArtCz.

Šéfkuchař v režisérské podobě Petra Halberstadta moc dobře ví, že když vezme od každého to nejlepší, výsledek nemůže zklamat. Do poctivého brněnského základu z Národního divadla Brno přihazuje trošku pražské svěžesti a výsledek okoření špetkou HaDivadla. Daří se mu vytvořit děsivě realisticky vyhlížející obraz psychiatrické léčebny: čistotou posedlý Martin Siničák coby Ernie, nikdy nic nedělající dobře Howie Michala Bumbálka nebo záhadně netečná Bess Evy Novotné. „Klidné“ psychiatrické vody svým příchodem rozvíří Prot Petra Halberstadta, který mnohé pacienty na rozdíl od doktora Brewra (Radim Fiala) pouze neléčí, nýbrž vyléčí.

Obavy z přílišné exhibice Prota a režiséra v jednom se nenaplňují. Nesměl odfláknout režii ani herecké řemeslo. Zvládl obojí. Nemůžu říct ani popel. Po celou dobu dumáte spolu s ostatními postavami nad tím, jak to s hlavním hrdinou vlastně je. Mrazivě detailní popis galaxie a planety, odkud pochází, nám vnucuje myšlenku, že nemůže být člověk. Ale zdravý rozum namítá.

Kolik nám toho Prot prozradí o nás samotných? Nezbývá než čekat, až zase dorazí rychlostí světla a dostojí svému příslibu, že nás všechny vezme na K-PAX, na ideálně vyhlížející planetu bez zločinu, škol, rodin.

Gene Brewer: K-PAX - Svět podle Prota
Divadlo Bolka Polívky
Psáno z premiéry 28. května 2015

Článek otištěn v Kult 07/15

Bohdan Sláma
Bába z ledu - DVD
Falcon
Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, Václav Neužil), snach (Petra Špalková, Tatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku.