novinka, román roku, bestseller, tip na knihu

Zveřejněno dne 29. 3. 2015
RECENZE: Pomalý let vlaštovek
Po třech letech, kdy Radka Denemarková vydala svůj Kobold, vyšel Příspěvek k dějinám radosti. V groteskním románu se jí podařilo skloubit mužský i ženský pohled na svět a pátrání po spravedlnosti života. Denemarková využívá svůj smysl pro detail a postupně spojuje jednotlivé indicie tak, aby si z nich čtenář ve finále odnesl to, co stačil v tak hutném textu zachytit.

Na počátku se zdánlivě jednoduchý případ, který začíná vyšetřováním smrti muže, začne rozvíjet do neočekávaných rozměrů. Hlavními postavami jsou tři ženy různých generací i životních postojů, jejichž minulost se postupně odhaluje. Ostatní charaktery, jako jsou Policista či Vdova, pouze reprezentují určité sociální role. Ve spojení s vševědoucím vypravěčem a polopřímou řečí se díky určité anonymitě dokonale odkrývají jejich pocity a myšlenky. V mistrných zkratkách a náznacích musí čtenář velmi pozorně luštit hlavní sdělení. Denemarková nenápadně nabaluje zdánlivě nedůležité informace. Nenásilným střídáním perspektiv vzniká ucelený obraz naší společnosti, potažmo i historie.

V ději jakoby neexistovalo vzrůstající napětí. Všechny krátké sentence v sobě mají stejnou gradaci. Závisí jedna na druhé. Každá další věta skýtá rozuzlení té předchozí. Nelze si nevšimnout podobných prostředků, které obsahuje drama. A v této důmyslné syntaxi jako symbol života, možná i smrti, prolétají vlaštovky.

Příspěvek k dějinám radosti se jeví v současné české tvorbě konečně jako román, který nejen že přináší zajímavý příběh, ale zaujme především svou nevšední formální výstavbou. Škoda, že se neobjevil v nominacích na Magnesii Literu.

Příspěvek k dějinám radosti
Radka Denemarková
Host, 2014

Simona Pinnerová

Gabriela Koukalová
Jiná Gabriela Koukalová
Petr Koukal
Zažila slávu, úspěchy, medaile. Ale taky spoustu okamžiků, o kterých dosud nikomu neřekla. O některých proto, že se bála, o dalších proto, že se styděla. Teď je Gabriela Koukalová poprvé odhaluje ve své biografii. Kniha je psaná autenticky v první osobě a odhaluje zákulisí tréninkové dřiny, nejdůležitějších závodů i mysli vrcholové sportovkyně v těch nejvypjatějších momentech. Gabriela jde ve svých pocitech na dřeň. Popisuje nejen velké výhry, ale i to, co se skrývá za nimi. Třeba desítky probrečených nocí, spory s rodiči a trenéry, ne vždy ideální atmosféra v týmu nebo těžká nemoc, kterou před světem dlouho tajila… Součástí knihy jsou i dosud nezveřejněné fotografie.