kritika, vulgární, novinka, komiksový seriál

Zveřejněno dne 4. 7. 2012
RECENZE: Arzach mnohoslovně mlčí
Jedno se edici Mistrovská díla evropského komiksu upřít nedá; nakladatelství Crew sází jednu legendu za druhou, přičemž důsledně dbá na to, aby byl zachován poměr umění/zábava. Na právě vydaném Arzachovi, dost možná nejslavnějším díle kreslíře známého jako Moebius, je to zatím nejpatrnější.

Kresba a příběh jsou naprosto, ale naprosto autorské. To znamená, že pokud nemáte výjimečně jasnovideckou náladu, nebudete vědět, oč právě běží. O to víc vás ale bude komiks se svými snovými krajinami, podivnými bytostmi a naprosto zvrácenými úhly pohledu pronásledovat po usnutí. Zároveň se ale budete královsky bavit, nebo si alespoň kradmo kontrolovat, že vám nikdo nenahlíží přes rameno. Moebius byl „frantík“, a ti jsou sice šikézní, ale pořád zvrhlíci…

Takže se připravte na putování hrdiny jménem Arzach (případně Harzack, ale i Arzak) a jeho mechanického ptakoještěra, masožravé rostliny, hrozivé stvůry, nahé ženštiny a sem tam i na nějaký ten penis. To vše v prostředí, které nemá jakoukoliv vazbu k realitě, ale právě proto dává všemu dění jakýsi osudově reálný základ. Arzach je prostě surrealismus jak vyšitý. Proud vědomí osvobozený kreslířovým perem na objížďce (která mohla i nemusela vypadat tak, jak je popsána v prvním komiksu této knihy) vědomí. Moebius přitom dokazuje, že pokud by chtěl, mohl být stejně dobrým scenáristou jako kreslířem.

Úvod knihy totiž obstará černobílá návštěva autora ve vlastním světě, nabízející tuny pikareskních detailů a jazykových hříček. Pak však následuje zlom a většina povídek je zcela osvobozena od slov. Barevná kresba neboduje množstvím detailů, ale monumentalitou. Vše zachycené je hodné antické tragédie, ale i velkých brakových eposů jako třeba John Carter (nikoliv nedávný filmový, ale původní literární). Napětí mezi tím, že z každého obrázku a políčka sálají skryté významy, ale zároveň jakási poťouchlost autora způsobuje, že komiks funguje i při několikátém čtení jako poprvé. Čtenář (možná dokonce spíše divák) nemůže jinak, než si domýšlet okolnosti dění a vazby mezi jednotlivými políčky. Nemůže si pomoci a nehádat, co se skrývá za tím a tím gestem, pohledem, pózou… Mlčenlivý Arzach útočí přímo na fantazii a odpoutává ji od potřeby mluvit. Jeho čtení je tak až mystickou zkušeností, osvobozením od všední reality.

Možná patetické, možná mimózní, ale takový prostě Arzach je. Legenda každým coulem.

Arzach
Moebius
Nakladatelství Crew, 2012

Boris Hokr

Zrní
Jiskřící
Supraphon
Tématem nové desky kladenské kapely je zážitek krize. Krize plynoucí ze ztráty, zbourání dosavadních struktur, jistot a pevných bodů. Ale také krize jako dar a možnost, uvidět sebe i svět kolem novým pohledem. Je to album o tom, že všechno ztratit, zároveň umožňuje zahlédnout kouzelnou fantastickou přítomnost.